Leikki on myös oppia –  Esimerkiksi saippuakuplien puhaltaminen on lapselle myös kehittävää toimintaa

Voiko pillillä juominen, kuplien puhaltaminen, sumutepullolla roiskiminen ja kivien kaivaminen olla oikeasti kehittävää? Kyllä voi. Näitä metodeja käyttävät myös puhe- ja toimintaterapeutit.

– Lapsilla harjoitukset limitetään aina leikin lomaan, koska se on lapselle luontainen tapa oppia asioita. Kun lapsi on mieluisan tekemisen ääressä, motivaatio on parhaimmillaan, sanoo puheterapeutti Anu Leinonen, joka työskentelee toimitusjohtajana puheterapiaa tarjoavassa Sanapolku Oy:ssä.

Leinonen kannustaa kehittäviin kesäpuuhiin samoin kuin toimintaterapeutti Saila Toivanen Coronariasta. Hänkin näkee lasten kesäleikeissä lukemattomia mahdollisuuksia kehittymiseen eri osa-alueilla.

1 Suujumppaa leikin lomassa.

Oraalimotoriikan kehittäminen edistää lapsen tietoisuutta omasta suun alueesta. Pillillä imeminen ja puhaltaminen, saippuakuplien puhaltaminen ja kielen treenaaminen vaikkapa jäätelöön kuvioita tehden ja jätskiviiksiä pois nuollen ovat omiaan parantamaan suun ja kielen motoriikkaa.

2 Puhalla saippuakuplia ja ohjaa lapsi tökkimään kuplia rikki etusormella.

Tämä kehittää käden ja silmän yhteistyötä ja edistää lapsen kykyä nostaa yksittäisiä sormia.

3 Opettele värit.

Piirtäkää maahan erivärisiä palloja katuliiduilla. Huuda lapselle väri, johon hänen pitää juosta. Liitä tehtävään assosiaatioharjoitus. Piirtäkää esimerkiksi vihreän värin viereen päärynä. ”Vihreä niin kuin päärynä”. 

4 Lasketaan ja harjoitellaan kirjaimia.

Piirrä ruudukko, jossa on numerot 1–10 tai 1–20 tai piirrä kirjaimia ruudukkoon. Numerotehtävässä lapsen tehtävä on hypätä huudetun numeron päälle. Ihan pienille lapsille tehtävää voi teettää siinä muodossa, että lapsi hyppää ensin, ja aikuinen kertoo sitten, minkä numeron päälle on hypätty.

Vanhempien lasten kanssa voi harrastaa matematiikan laskuja: ”Paljonko on 7+5? Hyppää vastaukseen!”

Samaa voi tehdä myös kirjaimilla: ”Hyppää sen kirjaimen päälle, jolla karhu alkaa.” Tehtävä kehittää kielellistä tietoisuutta ja valmiuksia oppimaan lukemaan.

5 Ison piirroksen tekeminen  kehittää monia alueita. 

Piirtäkää miljöö. Suunnitelkaa yhdessä, mitä kuvaan piirretään ja nimetkää yksittäisiä asioita ja kuvailkaa maisemaa. Tämä tehtävä harjoittaa lapsen nimeämis- ja kerrontataitoja. 

Katuliitutyöt ovat omiaan myös kätisyysharjoitteluun. Jos lapsen kätisyys ei ole vielä vakiintunut, hyvä harjoitus sen vahvistamiseksi on tehdä sellaista, missä kehon keskilinja ylittyy. Tällaiseksi sopii esimerkiksi ison sateenkaaren piirtäminen. Alkuvaiheessa lapsi saattaa vaihtaa piirtokättä, kun piirtäminen siirtyy puolelta toiselle, mutta vähitellen hän alkaa työskennellä sillä kädellä, joka kehittyy vahvemmaksi.

Isoja katuliitutöitä voi hyödyntää myös hauskojen kesäkuvien rakentamiseen: lapsi on osa katuliitutyötä, ja kuva otetaan ylhäältä päin. Piirrä  vaikka sateenvarjo käteen, siivet selkään tai kruunu päähän!

6 Kartuta taitoja hiekkalaatikolla.

Piirtäkää hiekkaan kepillä – se on hyvää harjoitusta kynätyöskentelyä ajatellen. Tehtävään voi yhdistää silmä-käsiyhteistyötä piirtämällä mallista muotoja, kirjaimia tai numeroita.

Hiekkaan voi piilottaa aarteita, kuten kiviä, joita pitää etsiä kaivamalla. Tämä tehtävä vahvistaa sormivoimia ja antaa aistituntemuksia käsille.

7 Alkukirjaimet haltuun. 

Ota muovisia eläimiä ja katuliidut ja asettele eläimet asvaltille. Pyydä lasta kirjoittamaan jokaisen eläimen alkukirjain eläimen kohdalle, esimerkiksi ”E” elefantin kohdalle. Kun lapsi on kirjoittanut kirjaimen, niin nimetään ääneen ”e niin kuin elefantti”.

Voit myös laajentaa tehtävän luokitteluharjoitukseksi käsitteellisen kielenoppimisen puolelle. Mihin ryhmään sika ja lehmä kuuluvat? (esim. maatilan eläimet, tuotantoeläimet) Mihin ryhmään leijona ja seepra kuuluvat? (villieläimet)

8 Riimittely lisää kielen kehittymistä.

Riimittely kehittää lapsen tietoisuutta sanojen äännerakenteesta.

Anna lapsen leikkiä salapoliisia ja anna vihjeitä: ”Näetkö jotakin, joka kuulostaa samalta kuin sukka? (kukka) Entä näetkö jotain, joka kuulostaa samalta kuin rivi? (kivi) Löydätkö jotakin, joka kuulostaa samalta kuin kapio?” (lapio)

9 Kehitetään motoriikkaa!

Täytä paljon vesi-ilmapalloja. Asettele maahan erikokoisia purkkeja, joista kaikkein pienimpään osumalla saa parhaat pisteet, toiseksi pienimmästä seuraavaksi eniten pisteitä jne.

Tehtävän voi tehdä vieläkin innostavammaksi siten, että tehtävänä on pudottaa hahmoja, kuten Angry Birdsejä, purkkien tai aidan päältä.

Toisessa motoriikkatehtävässä tarvitaan katuliituja. Piirtäkää hyppyruudukko tai tehtävärata, johon kuuluu esimerkiksi viivaa pitkin kävely ja viivan yli hyppääminen. Tehtävä kehittää tasapainoa.

10 Suihkepullolla käsivoimia.

Suihkepullo on hyvä väline lapsen sormi- ja käsivoimien harjoittamiseen, ja harjoitus on omiaan lapselle, jolle saksilla leikkaaminen on työlästä. Liike on  samankaltainen kuin saksilla leikkaaminen. 

 

+  Etsi pihalta soittimia.

Millä voi soittaa? Kivillä, kepeillä, heinällä, sangolla ja lapiolla... Kokeilkaa rytmiä ja orkesterissa soittamista. Musiikki ja rytmit kehittävät monipuolisesti lapsen taitoja.

 

Lähteet: Puhetta terapeutista -sivusto, ”8 outdoor activities that develop fine motor skills”/todaysparent.com, ”10 Sidewalk Chalk Ideas”/ thebestideasforkids.com, puheterapeutti Anu Leinonen ja toimintaterapeutti Saila Toivanen.  Kuvissa olevat tunnistettavat lapset: Elsa Kiljunen(vas.) ja Helmi Hämäläinen saippuakuplilla, Ilona Vainiola puhaltamassa saippuakuplaa ja Olivia Siltala perhosena. 

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .