"Äiti, äiti, tuossa on se pyyhekumiauto" – Tämä Volkswagen ihastuttaa kaduilla ja kiinnittää huomiosi varmasti

Puolitoista vuotta sitten Petri ”Puuhis” Lähdemäki, 33, intoili autosivun toimittajalle, miten mukavaa on kuvitella, miltä hänen tuolloin rakenteilla ollut Passat näyttäisi puolen vuoden päästä.

– Ajattele tuohon DTM-henkinen korisarja, joka tekee siitä sopivasti kilpa-auton näköisen. Ja väri, joka varmasti erottuu liikenteessä.

 

Viime pääsiäisenä vuoden 2009 Volkswagen Passat CC sai ensiesittelynsä American Car Show’ssa. Lähdemäen mieleen ovat jääneet erityisesti lasten kommentit: ”Äiti, äiti, tuossa on se pyyhekumiauto”.

Karamellimaista pinkkiä ja terävää turkoosinsinistä maalia ylt´ympäriinsä saanut ”pyyhekumiauto” on toden totta erottunut liikenteessä. Oikea kylki pinkki, vasen turkoosi, vasemmanpuoleisten renkaiden vanteet pinkit, oikeanpuoleiset turkoosit. Sama vastakkaisuus toistuu sisustan väreissä.

 

– Pinkin värin olin jo valinnut liki kaksi vuotta sitten. Turkoosia oli ensin tarkoitus tulla vain pisteosiin, mutta mutta kaverini ehdotti, että maalaa auto kulmittain puoliksi kahdella värillä.

Markkinointitehtäviin valjastettua takaikkunaa koristavat eri autotapahtumien sloganit. Lähdemäki ajaa päivät rekkaa, mutta varsinkin kesäviikonloput on omistettu autotapahtumien organisointiin ja juontoihin.

 

 

Lähdemäki osti Passatinsa viisi vuotta sitten kaveriltaan. Toissa syksynä auto jäi lämpöongelmien takia talliin seisomaan.

Lämpöongelmien korjausten jälkeen Lähdemäki ryhtyi ruosteenpoistoon ja muutostöihin ja rakenteli autoa hiljalleen puolitoista vuotta aina kun aika ja rahat antoivat myöten.

Vaikka väri kiinnittää eniten huomiota, Petri Lähdemäki on muuttanut paljon muutakin autossaan.

 

Kaiken hän on tehnyt itse tai kavereiden avustuksella Lievestuoreella sijaitsevalla korjaamolla, entisessä puutarhan pakkaamossa. Siellä autojaan ja moottoripyöriään korjailevat myös monet hänen kavereistaan.

Lähdemäki kertoo, että autoon löytyy kyllä varaosia, mutta ei juuri mitään modifikaatioihin sopivia eli tuunattavaksi tarkoitettuja. Sen takia hän on valmistanut osia itse tai muokannut niitä muiden autojen osista.

– Ensin poistin ruosteet ovista ja pyöränkaarista. Sitten rakensin helmoihin jatkeet eli korisarjan. Pyöränkaaria levitettiin mankeloimalla.

 

Passat ei ole vielä valmis, joten laukaalaisella Lähdemäellä riittää vielä puuhasteltavaa.

– Ensi talvena teen viimeisiä muutoksia. Konetilaa ja takakonttia pitää sipistellä hienomman näköiseksi. Keskenhän tämä on. Uuden lakkauksen jälkeen edes kaikkia ovenkahvoja ei ole keretty laittaa paikoilleen.

 

Sama väriteema, pinkkiä ja turkoosia vuorotellen, tulee jatkumaan myös takaluukun ja konepellin alla moottori- ja akkutilaa myöten.

– Kyllä kaiken voi maalata, oli se sitten muovia, lasikuitua tai rautaa. Esimerkiksi edellisessä autossa, jossa toistui viininpunainen väri, moottori erottui viininpunaisena muuten mustaksi maalatussa konetilassa.

 

Joku voisi ihmetellä sitäkin, mikseivät autoharrastajat tee viilauksia koneisiinsa kesäaikaan.

– Kesällä pidetään hauskaa, kierrellään tapahtumissa ja tavataan muita harrastajia. Autoharrastajat ovat oma yhteisönsä, kuin suuri perhe. Talvella sitten kaikki vetäytyvät talleihinsa korjailemaan autojaan, sanoo Lähdemäki, joka etsii parhaillaan hiuksiinsa turkoosia väriä.

Osan hiuksista hän on jo värjännyt – pinkiksi.

 

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .