Älä säikähdä, jos autosi kutsutaan takaisin – ei se siitä kelvotonta tee

Euroopan unioni julkaisi äskettäin yhteenvedon autojen ja moottoripyörien takaisinkutsuista vuonna 2018. Lista on pidempi kuin koskaan: 39 valmistajaa kutsui ajoneuvojaan tarkistettavaksi tai korjattavaksi. Peräti 288 auto- ja moottoripyörämallia päätyi takaisinkutsuttavien joukkoon.

Kutsujen kiihtyvä tahti näyttää ihmetyttävän myös kuluttajia, sillä autotoimitukselta on perätty useissa viesteissä selitystä suuntaukselle.

– Tarkoittavatko loputtomat takaisinkutsut, että autojen laatu on laskussa, kysyi eräs lukijamme.

Traficomin toimialajohtaja Olli Lindroos vastaa kysymykseen yksiselitteisesti.

– Näin ei voi päätellä. Automerkillä saattaa olla meneillään kymmeniä takaisinkutsukampanjoita, mutta siitä huolimatta se voi olla luotettava ja turvallinen. Kyseessä on usein asiakaspalvelu ja varman päälle toimiminen, toteaa Lindroos.

Termi takaisinkutsu on saanut kielteisen leiman. Valtaosa henkilöautojen takaisinkutsuista liittyy kuitenkin laadunvalvontaan. Takaisinkutsuun riittää monella automerkillä pelkkä epäily vähäisestä viasta.

Volkswagen kutsui Euroopassa viime vuonna automallejaan takaisin 25 kertaa. Tuleeko kutsuralli kalliiksi ja työlääksi jälleenmyyjille?

– Ei tule. Takaisinkutsuissa on usein kysymys hyvin pienestä erästä autoja, joiden tiedetään päätyneen jollekin tietylle alueelle. Kutsu ei välttämättä edes koske Suomea, mutta lainsäädännön mukaisesti niistäkin ilmoitetaan.

– Kun autojen tekniikka muuttuu aina vain hienommaksi ja elektroniikka lisääntyy, laadunvalvonnassakin tehdään koko ajan enemmän töitä. Se näkyy myös valmistajien omana haluna tarkistaa asioita, joissa voidaan epäillä virheen tai vääränmallisen osan mahdollisuutta. Pelkkä epäily siis riittää takaisinkutsuun, sanoo Volkswagenia myyvän Jyväskylän Autotarvike Oy:n toimitusjohtaja Seppo Huhtasaari.

Huhtasaaren mukaan jälleenmyyjät saavat maahantuojilta tiedot takaisinkutsuttavan auton mallissarjasta ja valmistusajankohdasta. Jälleenmyyjän tehtävänä on kutsua takaisin myymänsä, kyseiseen valmistussarjaan kuuluvat autot.

– Kuluttajat noudattavat kutsuja hyvin. Poikkeuksetta asiakkaat tuntuvat ymmärtävän, että heidän etujaan tässä valvotaan. Tietenkin takaisinkutsusta voi koitua valitettavaa lisävaivaa, mutta ei napinaa ole juurikaan kuulunut, Huhtasaari toteaa.

Auton/moottoripyörän omistajalle ja/tai haltijalle ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti takaisinkutsusta. Lisäksi Autoliitto ja Traficom julkaisevat verkkosivuillaan tiedot takaisinkutsuista virhekuvauksineen.

Olli Lindroos muistuttaa, että takaisinkutsuja kannattaa noudattaa monista syistä.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon käyttö voidaan jopa estää, ellei sitä kehotuksista huolimatta viedä tarkastettavaksi ja korjattavaksi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .