Älyauto puolittaisi liikennekuolemat

Älykkäät ajoneuvojärjestelmät vähentäisivät merkittävästi liikennekuolemia ja loukkaantumisia, jos ne otettaisiin autoissa käyttöön nykyistä laajemmin.

Tutkimusprofessori Risto Kulmala VTT:stä arvioi, että ajoneuvojen turvallisuusjärjestelmien todella tehokkaalla hyödyntämisellä voitaisiin EU-tasolla ehkäistä jopa puolet tahattomista liikennekuolemista.

EU-maissa tapahtuu vuosittain 1,3 miljoonaa liikenneonnettomuutta, joissa kuolee noin 43 000 ja loukkaantuu 1,7 miljoonaa ihmistä.

VTT on arvioinut tulevaisuuden ajoneuvojärjestelmien ja joidenkin jo markkinoilla olevien järjestelmien turvallisuusvaikutuksia 25 EU-maassa. Selvitettävänä oli muun muassa ajonvakautusjärjestelmän, kaistalla pysymisen tuen, ylinopeudesta varoittavan järjestelmän, törmäyksenestojärjestelmän, risteysajon turvallisuustuen ja onnettomuuksista varoittavan järjestelmän vaikutus liikennekuolemiin.

Eniten liikenneturvallisuutta arvioiden mukaan parantaa ajovakauden hallintajärjestelmä. Jos se olisi kaikissa autoissa, joka kuudes liikennekuolema vältettäisiin. Kaistalla pysymisen tuella päästäisiin miltei samaan lukuun. Kolmanneksi tehokkain on järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa nopeusrajoituksen ylittämisestä sekä vaarallisista paikoista, kuten jyrkistä mutkista.

- Koko ajan ollaan menossa siihen suuntaan, että varoittamisen sijaan auto toimiikin itse. Automatiikan käyttö ja luottamus siihen ovat asennekysymyksiä. Metroja käytetään jo nyt ilman kuljettajia, Kulmala muistuttaa.

Kustannukset syövät hyötyjä

Vaikka tutkimukset osoittavat älykkäiden järjestelmien vähentävän kuolemia, ne yleistyvät ajoneuvokannassa hitaasti. Kulmalan mukaan syynä ovat korkeat hinnat.

- Elektroniikan osuus auton arvosta voi olla lähitulevaisuudessa noin 30 prosenttia.

VTT:n selvitysten mukaan ylinopeuksista ja vaarapaikoista varoittavan järjestelmän sekä etenkin ajonvakautusjärjestelmän potentiaali saadaan hyödynnettyä melko hyvin, sillä ne yleistyvät seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Sen sijaan esimerkiksi kaistalla pysymisen tuen vaikutus jää vielä lähivuosina alhaisen yleistymisasteen vuoksi pieneksi ja törmäyksenestojärjestelmän ja kuljettajan vireystilaa tarkkailevan järjestelmän mahdollisuudet lähes kokonaan hyödyntämättä.

- Suomessa äly tulee olemaan enemmän autoissa itsessään, varsinkin haja-asutusalueilla. Kaupungeissa voitaisiin kehittää myös älykkäitä väyläjärjestelmiä, Kulmala miettii.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.