Aavikolta kävi puhuri eli hyvästi Scirocco

Volkswagen teilasi sportticoupén, kun suosio hiipui ja sähköistämiseen on löydettävä resursseja.

Volkswagen vahvistaa saksankielisillä verkkosivuillaan – tosin vähän kierrellen – jo odotettavissa olleen uutisen: Scirocco-mallin valmistus loppuu. Sportticoupé Scirocco myi viime vuonna vain hieman yli 10 000 kappaletta, joten se siirretään syrjään konsernin volyymimallien, kaiken lanaavan maasturibuumin ja VW-malliston sähköistymisen tieltä.

Scirocoon osuivat myös päästöhuijauksen jälkiaallot. Kun Volkswagen karsii kulujaan, kansanauton punakynä tietenkin osuu pienimmän suosion kerääviin malleihin.

Volkswagen valmisti Scirocco-mallinimella autoja kahdella aikakaudella. Ensin vuosina 1974–1992 ja uudestaan vuosina 2008–2017.

Tuorein Scirocco-ponnistus käynnistyi vuonna 2006 Pariisin autonäyttelyssä esitellystä Iroc-konseptiautosta. Paljon huomiota ja peukutuksia saanut koemalli vietiin tuotantolinjalle. Kauppoihin se tuli Sciroccona vuonna 2008, mutta ei koskaan lähtenyt riittävään kaupalliseen lentoon.

2000-luvun Scirocco oli suunnattu iPod-sukupolven nuorille ja keski-ikäisille kuluttajille, joille Golf tai Polo olivat tehoversioinakin liian arkisia ja yllätyksettömiä.

Auton mallinimi tuli Välimeren alueella puhaltavasta aavikkotuulesta. Keskisuomalaisen arkistosta löytyy vuosien varrelta muutamia Scirocco-juttua. Yksi niistä oli nimeen alkuperään nojaten otsikoitu: Aavikolta käy puhuri.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.