Arvostettu taloustieteilijä syyttää EU-päättäjiä sähköautohuijauksesta

Saksalainen taloustieteen emeritusprofessori Hans-Werner Sinn syyttää EU-päättäjiä osaamattomuudesta ja jopa tietoisesta huijaamisesta henkilöautojen päästörajoja koskevassa lainsäädännössä.

Useissa eurooppalaisissa sanomalehdissä julkaistussa kirjoituksessaan Sinn toteaa, ettei autonvalmistajille asetettu tavoite myytyjen autojen keskimääräisistä 59 gramman hiilidioksidipäästöistä ole mahdollinen eikä perusteltavissa.

Sinn muistuttaa ironisesti, että toistaiseksi EU:n päästösäädökset ovat vaikuttaneet erikoisella tavalla keskimääräisiin päästöihin. Toteutuneet uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt olivat vuonna 2016 EU-alueella 118 grammaa kilometrillä, mutta vuonna 2018 ne oli taitavilla EU-määräyksillä "pudotettu" 120 grammaan.

Sinn pitää outona, että kaikki EU:n laskelmat perustuvat siihen, että sähköautojen hiilidioksidipäästöt ovat nolla. Sinn sanoo, että ajon aikana ne saattavat sitä ollakin, mutta todellisuudessa autojen valmistukseen ja lataamiseen sekä akkutuotantoon liittyvät seikat nostavat sähköautojen hiilidioksidipäästöt varsin korkeiksi.

Sinn viittaa tänä vuonna tehtyihin tutkimuksiin, joiden mukaan sähköautojen elinkaaren kokonaispäästöt ovat suuremmat kuin nykyaikaisen dieselauton. Saksan ja Itävallan autoliittojen äskettäin teettämän selvityksen mukaan keskikokoisella sähköautolla on ajettava 219 000 kilometriä ennen kuin hiilidioksidipäästöt ovat nykydieseleiden tasolla.

Hans-Werner Sinn esittää kirjoituksensa päätteeksi kaunistelemattoman päätelmän.

– EU:n lainsäätäjät eivät joko tiedä mitä ovat tekemässä tai sitten he haluavat tietoisesti johtaa EU-kansalaisia harhaan, kirjoittaa Sinn, joka on Saksassa valittu muun muassa Vuoden Taloustieteilijäksi ja lehtilistauksissa Saksan vaikutusvaltaisimmaksi taloustieteilijäksi.

Sinn, 71, toimii muun muassa Saksan valtiovarainministeriön neuvoa-antavassa ohjausryhmässä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.