Audi A6:lta odotetaan paljon, eikä se petä

Yksi kesän odotetuimmista autouutuuksista on kahdeksannen sukupolven Audi A6, jolla oli jo syntyessään suuret odotukset harteillaan. A6 kuuluu siihen autoluokkaan, jossa kuuluu tarjota ylenmäärin mukavuutta ja roimasti ajonautintoja. Ja tietenkin herkkua pitää olla jokaisen malliuudistuksen jälkeen taas enemmän.

Vuonna 1994 Audi 100 nimettiin A6:ksi. Jo silloin auton tunnusmerkeiksi haluttiin hyvät tilat matkustajille ja mainio ajettavuus. Tuo kaikki on säilynyt ja ajan saatossa vain parantunut. Nyt uudistunut A6 nostaa Audin oman segmenttinsä kärkiautoiksi.

Audi A6 on saanut teknologiaruiskeen, jonka pohjusti aiemmin markkinoille tullut A8.

Kun ratista peittää automerkin logon, ei näkymän perusteella autoa välttämättä Audiksi edes tunnistaisi. Hienostuneen muotoilun kruunaa MMI-kosketusnäyttöjärjestelmä. Kuljettaja ohjaa uuden Audin lähes kaikkia toimintoja kahdella suurella kosketusnäytöllä.

Tietojärjestelmä ja navigointi hoituvat ylemmällä 10,1 tuuman näytöllä. Alempi 8,6-tuumainen näyttö hallinnoi ilmastointia ja muita mukavuustoimintoja. Lisäksi mittareiden välissä oleva pieni taulu kertoo perustietoja auton tilasta.

Toinen selvä kohennus on tullut avustaviin järjestelmiin. Ollaan jo lähellä autonomista ajamista, jossa auto osaa hoitaa pääosin kuljettajan työt. Audissa on 39 erilaista avustinjärjestelmää. Auton kulkua ja ympäristöä tarkkailevat kamerat, ultraäänisensorit ja laserskanneri.

A6 pysyttelee kiltisti omalla kaistalla, pitää välin edelläajaviin, vaikka ne välillä jarruttaisivatkin. Järjestelmä tunnistaa nopeusrajoitukset, ennakoi kaarteet ja liikenneympyrät.

Audi A6 on iso auto, pituutta lähes viisi metriä, leveyttä 189 senttiä ja korkeutta 146 senttiä. Kuitenkaan se ei tunnu isolle ja runsaista tiloista nauttii. Kaupunkipyörityksessä ohjaus muuttuu herkäksi ja nopeaksi. Ultraäänisensorit ja kamerat varoittavat esteistä. Jos valitset autoosi vielä nelipyöräohjauksen, kääntösäde pienenee noin metrin.

Maantiellä Audi on elementissään. Kilometrit taittuvat ja ajaessa tulee sellainen tunne, että voisi lähteä käymään esimerkiksi Taipalsaaressa, vaikka sinne ei kummoista asiaa olisikaan.

Koeajotilanteessa kytkimme välillä pois valtaosan avustusjärjestelmistä. Ajoimme ja käänsimme autoa ihan itse, mikä vain lisäsi ajamisen iloa.

Koeajoauton moottorina on 3,0-litrainen V6-diesel. Hevosvoimia on kiitettävät 286, mikä toi sivutuotoksena raskaan kaasujalan käytön kanssa sen, että auton keskikulutus nousi yli kymmenen litran. Kun auto kiihtyy nollasta sataseen rapsakassa 5,5 sekunnissa, täytyy koeajossa päästä tuntemaan voiman ja väännön tunne kaasua ehkä ronskistikin painamalla.

A6 on hieno auto, josta on vaikea löytää negatiivista sanottavaa.

Auton hintahaitari on melkoinen. Halvimmillaan sen saa Jyväskylän Autotarvikkeelta noin 62 000 eurolla. Koeajoautossa oli lisävarusteita ruksittu sen verran vapaalla kädellä, että hinta pomppasi 102 000 euroon.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .