Audi julkisti taas uutta – mutta voivoi... jotenkin näistä kuvista tulee mieleen etsi viisi virhettä -leikki

Audi esitteli tiistai-iltana Q4 Sportback e-tron Conceptin. Se siis tarjoiltiin koemallina, mutta valmistajan mukaan 90 prosenttia nyt nähdystä jää ensi vuonna lanseerattavaan täyssähköiseen katumaasturiin.

Sportback-liite tarkoittaa Audin kielellä coupé-henkistä versiota, joten täyssähköisen Q4-maasturin haluaville tarjotaan nyt kaksi muotoilultaan erilaista vaihtoehtoa.

Tekniikka on molemmissa malliversioissa sama. Etu- ja taka-akselille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat 302 hevosvoiman (225 kW) kokonaistehon. Nelivetoiset autot kiihtyvät nollasta sataseen 6,3 sekunnissa.

Taka-akselin sähkömoottorin teho on 201 hevosvoimaa ja se tuottaa vääntöä 310 newtonmetriä. Edessä olevan sähkömoottorin teho on 101 hevosvoimaa ja vääntö 150 newtonmetriä. Pääsääntöisesti sähköinen voimanjako jakaa vastuun taka-akselin sähkömoottorille. Jos voimaa vaaditaan enemmän kuin takana pystytään tuottamaan, etusähkömoottori tulee apuun. Akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä.

Akku (82 kWh) lymyilee lattian alla akseleiden välissä. Ison akun luvataan takaavan 450 kilometrin toimintamatkan. Auton voi ladata tyhjästä 80 prosentin varaukseen noin 30 minuutissa.

Q4 Sportback e-tron saa nopeassa tahdissa monta sisarmallia: Audi tuo markkinoille yli 20 täyssähköautomallia vuoteen 2025 mennessä. Kuva: Audi

Ja sitten Audi Q4 Sportback e-tronin muotoiluun. Valmistajan mukaan "mallin siluetti laskeutuu alaspäin kaarena, hienostuneen dynaamisesti. Kattolinja yhdistyy voimakkaasti kallistettuihin D-pilareihin ja loppuu horisontaaliseen spoileriin takaikkunan alemman reunan kohdalla."

Niinpä. Q4 Sportback e-tronin muodot ovat toki viehkeitä ja kosiskelevia kuin aamu-tv:n toimittajien korkokengät.

Mutta onko metallin ja lasin suhden kuljettajan ja matkustajien kannalta järkevä? Pienet ikkunat tekevät ulos näkemisen aivan varmasti vaikeaksi ja rajatuksi. Audin ja monien muiden autonvalmistajien design-osastoilla eletään jo jonkinlaisessa autonomisen ajamisen hurmassa, vaikka sellaisesta ei ole vielä kuin etäinen kutina. Kuljettajan esteetöntä näkökenttää kannattaisi toistaiseksi pitää vakiovarusteena.

Automuotoilijoiden ja brändien coupé-villitys on jo mennyt huumorin puolelle. Sen verran säästelemättä autonvalmistajat hyödyntävät tuotekehitysosastojen coupé-reseptejä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.