Audien valmistaminen ei ole hassumpi bisnes

Autojen valmistajat ja maahantuojat syyttävät tuotteidensa hinnoista joskus myyntimaiden verotuskäytäntöjä. "Ovathan ne vähän kalliita, kun valtiot verottavat autoja niin raskaasti", on valmistajien yleinen väite kansainvälisissä autonäyttelyissä ja uutuusmallien ensiesittelyissä.

Ja onhan tuo osittain totta. Etenkin Suomessa.

Mutta ehkä autonvalmistajien ei kannattaisi hinnoista puhuttaessa heittää ensimmäistä kiveä – ainakaan liian näyttävästi.

Volkswagen AG eli 12 tuotemerkkiä sisältävä Volkswagen Group julkisti äskettäin jättimäisen voiton vuodelta 2012. Siihen emme puutu, koska pörssiyhtiön tehtävä on tehdä rahaa omistajilleen.

Veikeää on kuitenkin laskea, kuinka paljon VW Groupin tärkeimmät automerkit tuottivat myytyä autoa kohti.

Jokainen kaupaksi käynyt Bentley tuotti viime vuonna VW Groupille noin 11500 euroa ja Porsche lähes 7000 euroa.

Vuosikertomuksen mukaan yhtiön suosituinta merkkiä eli Volkswagenia myytiin 5,7 miljoonaa ja tuotto oli 3,6 miljardia euroa. Audeja myytiin 1,5 miljoonaa ja tuottoa kertyi 5,44 miljardia euroa. Siitä voi ynnätä, että jokainen Volkswagen tuotti valmistajalleen noin 636 euroa ja Audi noin 3500 euroa.

Myydyn Skodan tuotto oli keskimäärin 750 euroa, mutta jokainen Seat tuotti 460 euron tappion.

Ei siis ole valmistajalle pahitteeksi, jos automerkin brändillä on ylevä kaiku. Valmistajan siivun voi hilata selvästi ylemmäs käyttämällä premium-leimaa.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.