Autohistoria yllättää: Automaattivaihteet, turbo ja peruutuskamera ovatkin kaukaisia keksintöjä

Monet nykyautojen toiminnot saattavat tuntua uudelta ja hienolta tekniikalta, mutta tarkempi tutkiskelu paljastaa aivan jotakin muuta.

Esimerkiksi keskuslukitus ja vakionopeudensäädin ovat 1950-luvun keksintöjä. Turboahdetut moottorit ja lukkiutumattomat jarrut puolestaan svengaavalta 60-luvulta.

Ohessa listaus siitä, milloin ja kuka on saanut kunnian tuoda autoihin teknologiaa, joka on jäänyt käyttöön pysyvästi.

 

1901: Nopeusmittari

Nopeusmittaria käytettiin ensimmäisen kerran Curved Dash Oldsmobilessa, joita valmistettiin 19 000 kappaletta vuosina 1901–1907. Curved Dash Oldsmobilesta puhuttaessa voi samalla kumota kaikkien aikojen sitkeimmän automyytin: se oli pienistä valmistusmääristä huolimatta maailman ensimmäinen sarjatuotantoauto. Anteeksi vaan, Henry Ford.

 

1912: Sähkökäynnistys

Käynnistyskampi aloitti väistämättömän eläköitymisen, kun Cadillac otti sähkökäynnistyksen käyttöön vuonna 1912. Avaimella auto käynnistettiin ensimmäisen kerran vuonna 1916.

 

1922: Peruutusvalo

Aiemmin Fordilla työskennellyt, mutta oman yhtiön perustanut Childe Wills kyllästyi peruuttamisesta syntyneisiin vaaratilanteisiin ja kolhuihin. Hän kehitti peruustusvalon Wills Saint Claire A-68 Roadsteriin.

 

1927: Sähköiset tuulilasinpyyhkijät

Cadillacit saivat vuonna 1927 sähkötoimiset tuulilasinpyyhkijät, jotka saksalainen Bosch oli kehittänyt vuotta aiemmin. Luotettavasti tekniikka kuitenkin toimi vasta kymmenisen vuotta myöhemmin.

 

1929: Autoradio

Autotehtaalla asennetun radion sai ensimmäisenä Cadillaciin vuonna 1929. Autoradion yleistyminen vei kuitenkin vuosikymmeniä, sillä sekä radioiden fyysinen koko että äänen huono laatu karkottivat ostajia.

 

1936: Dieselmoottori

Kun keksijän nimi on Rudolf Diesel, jokainen jo arvaa tuotteen. Esimerkiksi laivoissa ja jopa MAN-yhtiön kuorma-autoissa dieselmoottoreita käytettiin paljon aikaisemmin, mutta dieselkäyttöinen henkilöauto (Mercedes-Benz 260 D) nähtiin vasta vuonna 1936. Nykyisin dieselit ovat joissakin valtioissa kuin noitavainojen keskellä.

 

1939: Automaattivaihteisto

Autoilun alkuaikoina manuaalivaihteistot eivät olleet yhtä vaivattomia käyttää kuin nykyisin. Siksi automaattivaihteiston ilmestyminen Oldsmobileen vuonna 1939 oli iso tapaus. Yhdysvalloissa automaattivaihteistot alkoivat yleistyä nopeasti, Euroopassa hitaammin.

 

1939: Suuntavilkut

Nykyisinkin voi joka päivä päätellä polkupyöräilijöistä, että suuntamerkin näyttäminen kädellä on vaikeaa ja noloa. Autoissakin heiluteltiin käsiä ja keksittiin muita kikkoja osoittaa ajosuunta, kunnes Buick keksi asentaa punaiset vilkkuvalot suunnannäyttäjiksi.

 

1948: Levyjarrut:

Monien muiden autojen varusteiden tapaan levyjarrut kehitettiin ensin sotilasajoneuvoihin. Levyjarrut toimivat panssarivaunuissa niin hyvin, että ne alkoivat korvata rumpujarrut henkilöautoissa. Ensimmäinen levyjarrujen käyttäjä oli Chrysler Crown Imperial -automalli.

 

1951: Sähkötoimiset ikkunat

Sähkötoimiset ikkunat tulivat Chrysler Imperialiin vuonna 1951. Sitä ennen oli käsin veivausta jo yritetty korvata monilla hydraulisilla järjestelmillä.

 

1951: Ohjaustehostin

Auton ohjaaminen vaati kovaa ratin vääntämistä ennen Chryslerin vuonna 1951 esittelemää ohjaustehostinta. Nykyisin kaikissa autoissa on ohjaustehostin, ja isokin kulkupeli kääntyy helposti.

 

1953: Ilmastointi

Packard esitteli ilmastoinnin autoissaan jo 1940-luvun alussa, mutta laite oli kallis ja kookas. Sarjatuotantoon ilmastointi ehti Nash Ambassadorissa vuonna 1953, kun jääkaappeja valmistanut Nashin sisaryritys Kelvinator oli lähtenyt tosissaan kehittämään ilmastointia.

 

1956: Keskuslukitus

Packard oli tämänkin innovaation takana. Vaikea olisi nykyisin kuvitella autoa, jonka jokainen ovi olisi käytävä erikseen lukitsemassa.

 

1957: Vakionopeussäädin

Vakionopeudensäädin on paljon maantiellä ajavan paras ystävä. Vaikka se tuntuu uudehkolta keksinnöltä, ensimmäinen vakkari löytyi vuoden 1957 Chrysler Imperialista.

1957: Takalasin pyyhkijät

Tuulilasinpyyhkijöiden tapaan takalasien pyyhkimisessä yritettiin pitkään kaikenlaisia konsteja. Lancia Flaminia oli vuonna 1957 ensimmäinen automalli, jossa olivat vakiona sähkötoimiset takalasin pyyhkijät.

 

1959: Kolmipisteturvavyöt:

Ei ole liioiteltua sanoa, että kolmipisteturvavyöt ovat henkilöautojen tärkein turvaväline. Volvo toimitti vuonna 1959 kauppoihin ensimmäiset Amazonit, joissa olivat vakiona V:n muotoiset kolmipisteturvavyöt. Niiden lasketaan pelastaneen miljoonia ihmishenkiä, ja vähentäneen vakavien loukkaantumisten määrää törmäyksissä 60–70 prosentilla.

 

1962: Turboahdettu moottori

Polttomoottorin tehon lisääminen turboahtimella oli yksittäisissä autopajoissa keksitty jo aiemmin, mutta Oldsmobile askarteli sen tuotantoautoon vuonna 1962. Turboahdettu Oldsmobile F-85 Jetfire kiihtyi nollasta sataan viisi sekuntia nopeammin kuin perusmalli, mikä pakotti muutkin valmistajat turbojen kehittelyyn.

 

1968/1978: Lukkiutumattomat jarrut

Lukkiutumattomat jarrut kehitti Jensen vuonna 1968. Kaupallisen läpimurron ABS-jarruilla teki kuitenkin Mercedes-Benz vasta vuonna 1978.

 

1985: Lämmitetty tuulilasi

Ei ehkä alan tärkein keksintö, mutta esimerkiksi tämän jutun kirjoittaja riemastui, kun hoksasi vaimon työsuhde-Fordin lämmitettävän tuulilasin hyödyt kylmänä talvena 1996. Ford oli tuonut sen tuotantoautoihin vuonna 1985.

 

1990: Tuulilasinäyttö

Tuulilasinäyttö on yhä harvinainen varuste. Se ei silti ole uusi keksintö autoissa: jo vuoden 1990 Oldsmobilessa saattoi ajonopeuden lukea tuulilasinäytöstä.

 

1991: Peruutuskamera

Peruutuskamerakin voi tuntua 2000-luvun tuomalta varusteelta. Tehtaan hihnalta tuli kuitenkin jo vuonna 1991 Toyotoja, joissa oli peruutuskamera.

 

1995: Ajonvakautusjärjestelmä

Ajonvakautusjärjestelmä on yksi automaailman parhaista keksinnöistä. Kunnian ensiesittelystä saa vuosimallin 1995 Mercedes-Benz CL600.

 

1997: Hybridi

Vaikka hybridejä kehiteltiin jo paljon aiemmin, kaupallisen läpimurron teki Toyota Prius vuonna 1997.

 

2001: Sähköinen seisontajarru

Monet tykkäävät, toiset eivät... Sähköisen seisontajarrun esitteli (ja käsijarrukäännökset tappoi) BMW vuonna 2001.

 

2003: Itsestään pysäköivä

Vaikka Euroopassa odoteltiin itsensä pysäköiviä autoja melko pitkään, Toyota myi kotikentällään Japanissa itsepysäköivää Priusta jo vuonna 2003.

 

2006: Automaattinen hätäjarrutus

Mercedes-Benz esitteli S-sarjassaan automaattisen hätäjarrutuksen vuonna 2006. Keksintö on loistava, ja muuttuu jo muutaman vuoden kuluttua pakolliseksi kaikissa EU-alueella myytävissä uusissa henkilöautoissa.

 

2008: Vetyauto

Kun Honda julkisti Clarityn vuonna 2008, monet asiantuntijat uskoivat vetypolttokennoilla varustettujen autojen aloittavan maailmanvalloituksensa. Vetyautojen korkea hinta ja tankkauspisteiden vähyys ovat pitäneet suosion varsin pienenä.

 

Lähteet: Autocar Magazine, Car Mechanics, Daimler, Volvo Cars

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .