Autoja myydään tiedolla ja tahdolla, ei sukupuolella

Kaksi naismyyjää yhdessä autoliikkeessä on tervetullut tilastopiikki.

Nainen automyyjänä ei pitäisi olla enää uutinen, mutta sitä se silti on. Kun lähdetään pääkaupunkiseudulta muualle Suomeen, harvenevat naisten rivit lähes olemattomiin.

Jyväskylään tuli tänä vuonna tilastopiikki, kun Hämeen Autovaruste Oy palkkasi peräti kaksi naista automyyntiin. Jonna Helminen aloitti huhtikuussa vaihtoautojen myyjänä Hämeen Autossa. Hänellä oli kova palo vaihtaa alaa päivittäistavarakaupasta moottorien maailmaan.

– Autot ovat aina kiinnostaneet. Olen kulkenut isän ja isoveljen kanssa ralleissa ja autonäyttelyissä, lukenut autolehtiä ja tutustunut eri merkkeihin.

Helmisellä on näyttöhaluja, että tulosta syntyy.

– Hyvin on lähtenyt käyntiin. Tein ensimmäisen kaupan heti aloitusviikolla ja siitä se lähti nousemaan. Nyt olen myynyt jo yli 30 autoa.

Aloittavalla myyjällä on haasteena punoa verkostoja ja löytää asiakkaita. Ostaja tulee yhä harvemmin kauppaan renkaita potkimaan. Siksi täytyy olla itse aktiivinen.

– Voin istua kopissa vaikka kahdeksan tuntia, mutta ei sieltä tehdä kauppoja. Olen soitellut paljon ja ajanut myös autoja asiakkaan luo. Teen sen mielelläni, jos kauppa on siitä kiinni, tuumaa Helminen.

Hän ehti hakea automyyjän paikkaa useaan kertaan, kunnes tärppäsi.

– Kävin muutamassa paikassa haastattelussa. Vaikutti siltä, että joissain paikoissa sukupuoli oli kynnyskysymys, mutta ei Hämeen Autossa.

Hämeen Autovarusteen myynti- ja markkinointijohtaja Ari Pörsti vastaa automyynnistä Jyväskylän, Kuopion, Joensuun ja Iisalmen toimipisteissä.

– Olemme toivoneet rekrytointeihin myös naisia, mutta emme anna sukupuolesta lisäpisteitä. Etsimme aktiivisia ja asiakaspalveluhenkisiä ihmisiä iästä ja taustasta riippumatta. Persoona ratkaisee.

Pörsti on erittäin tyytyväinen, että talossa on nyt kaksi naismyyjää.

– Se näkyy positiivisesti työpaikan arjessa. En tiedä olemmeko tässä asiassa parempia vai huonompia kuin muut, mutta kyllä asiakkailla on tiettyjä odotuksia brändiä kohtaan, arvioi Pörsti.

Kaisa Vikki on ollut vasta kuukauden Volvo-myyjänä, mutta hänen kasvonsa ovat entuudestaan tutut monelle asiakkaalle. Vikki on ollut Hämeen Autossa töissä vuodesta 2015 Volvo-mekaanikkona. Kun Vikki halusi pois haalarihommista, tarjosi Pörsti pestiä myynnin parissa.

– Olen saanut asiakkailta positiivista palautetta, että kiva kun olet vielä samassa talossa. Tosin osa on harmissaan, että en enää huolla heidän autoaan.

Vaikka Vikki tuntee Volvot läpikotaisin, on uudessa työnkuvassa vielä sisäänajo menossa. Autokaupan tietojärjestelmien ja rahoitus- sekä vakuutusasioiden omaksuminen vie aikansa. Myyntitulosta on silti tullut jo neljän uuden auton verran.

– Jos joku luulee, ettei nainen tiedä autoista mitään, niin täältä löytyy vastauksia, lupaa Vikki.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .