Autojen kulutuslukemat kaunistelevat totuutta

Autovalmistajien ilmoittamat luvut autojen polttoaineen kulutuksesta eivät vastaa todellisuutta.

Tuore Tuulilasi kertoo, että kuilu valmistajien ilmoittaminen lukujen ja autojen todellisten kulutuslukemien välillä jopa kasvaa.

Syy poikkeaviin tuloksiin johtuu tutkimustavasta. Viralliset eurooppalaiset päästö- ja kulutusarvot mitataan laboratoriossa dynamometrillä, jotta luvut olisivat vertailtavissa keskenään.

Laboratoriokoe laskee erikseen kaupunkiajon ja maantieajon sekä huomioi ilmanvastuksen. Todelliseen kulutukseen vaikuttavat lisäksi sää, tuuliolosuhteet, ajotyyli ja muu liikenne.

Ei liene sattumaa, että viralliset hiilidioksidipäästöt, jotka ovat suoraan verrannollisia auton polttoaineenkulutukseen, ovat laskeneet samalla kun niiden merkitys autoverotuksessa on kasvanut.

Autojen todellinen kulutus on myös laskenut, mutta ei samaa tahtia kuin viralliset hiilidioksidipäästöt.

Ruusuisten kulutuslukemien saavuttaminen laboratorio-olosuhteissa on nykyautoille helppoa. Mittausjärjestelmä kehitettiin kymmeniä vuosia sitten, jolloin autokalusto poikkesi huomattavasti nykyisestä.

Nykyautoissa riittää hyvin tehoja, minkä ansiosta moottorin ohjausjärjestelmä ja välitykset voidaan räätälöidä sellaisiksi, että niillä päästään testiolosuhteissa mahdollisimman pieniin kulutuslukemiin.

Esimerkiksi Honda Civic Hybrid 1,4i CTV:n EU-kulutukseksi ilmoitetaan 4,6 litraa sadalla kilometrillä, mutta Tuulilasin testissä auto nieli yli litran enemmän, 5,7 litraa sadalla kilometrillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.