Automallien hylkäysprosenteissa isoja eroja

Automallien hylkäämisprosenteissa on suuria eroja. Pahimpien mallien kohdalla hylkäysprosentit keikkuvat 30–40 prosentissa, kun parhaimmillaan raakkausprosentti on kahdessa tai kolmessa. Koko autokannasta katsastuksissa hylätään noin joka neljäs.

A-Katsastus on koonnut uusimpien katsastettavien automallien hylkäysprosentit tältä vuodelta. Tilastot ulottuvat vuoden alusta syyskuun loppuun ja niissä ovat mukana vuosina 1999, 2001, 2003 sekä 2005 käyttöönotetut autot. Mukana on 200 000 autoa.

– Se on yllätys, että uudehkoissakin autoissa erot hylkäysprosenteissa ovat näin suuret, kommentoi A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka.

Pellikka kuitenkin muistuttaa, ettei hylkäystilastoissa ole eritelty tarkempaan, kuinka vakavasta viasta on kyse. Hylkäämisen riittää yksikin viallinen osa.

Tilaston hylätyimmissä automalleisa viat löytyvät yleisimmin akselistosta, ohjauslaitteista ja käyttöjarrusta. Heikoimmin on mennyt Renault Lagunalla, jota on hylätty ohjauslaitteiden ja etuakseliston vioista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.