"Autot eivät ole vain miesten juttu" – Ninna Kohonen haluaa tasoittaa tietä naisille miesvaltaisella alalla

Autokaupan tilastopiikki ponnahti taas Jyväskylässä. Ninna Kohonen on jo kolmas naispuolinen automyyjä Hämeen Autovaruste Oy:n palkkalistoilla.

– Hain avointa Volvo-myyjän paikkaa Keskisuomalaisessa olleen ilmoituksen perusteella. Pääsin haastatteluun, ja jo tunti sen jälkeen soitettiin, että minut valittiin, iloitsee Kohonen.

Hän siirtyi autoalalle työskenneltyään vakuutusalan myyntitehtävissä.

– Autot kiinnostivat minua jo nuorena. Olen ollut usein vanhempien kanssa autokaupoilla mukana. Taustalla on ollut haave päästä joskus automyyjäksi ja nyt tuli näytön paikka.

Tammikuussa alkanut Volvo-myyjän pesti on lähtenyt hyvin käyntiin.

– Paljon on uutta, kun ummikkona hyppäsin hommaan, mutta äkkiä olen oppinut. Olen ulospäin suuntautunut ja tykkään selvittää asioita. Mutta on alku ollut haastavaakin, sillä myyjät eivät pääse helpolla autokaupan nykyisessä tilanteessa.

Iso osa tuoreen automyyjän työajasta kuluu luuri korvalla.

– Suurin haaste on hankkia asiakkaita, koska monet katselevat autoja netissä eivätkä juurikaan tule liikkeeseen. Paljon saa soitella asiakkaille ja kutsua ihmisiä koeajolle.

 

Kohosen mukaan nykyajan kuluttaja on tarkka ja harkitsevainen ostaja, mikä on ymmärrettävää, koska auto merkittävä hankinta. Tosin päinvastaisiakin esimerkkejä löytyy ja kaupat voivat syntyä nopeastikin.

– Olin ollut vasta toista viikkoa töissä, kun eräs asiakas tuli liikkeeseen. Menin kysymään, voinko olla avuksi ja siitä se lähti. Esittelin auton, kävimme koeajolla ja laitoimme hänelle uuden katumaasturin tilaukseen.

Kohonen lähtee mielellään asiakkaiden kanssa koeajolle, koska samalla voi esitellä auton ominaisuuksia ja vastata ajon aikana herääviin kysymyksiin.

– On harmi, jos auton hienoja ominaisuuksia saattaa jäädä pimentoon siksi, että asiakkaalle ei neuvota niiden käyttöä. Ne ovat kuitenkin yleensä niitä asioita, minkä perusteella moni asiakas tekee ostopäätöksen.

 

Autoala on edelleen vahvasti miesvaltainen. Ninna Kohonen ei muista törmänneensä myyntipuolen naisiin ennen kuin nyt, kun samassa talossa on kaksi kollegaa.

– Eivät autot ole mitenkään vain miesten juttu. On hyvä, että autoliikkeessä on myös naisia myyjinä. Itse en ajattele, että sukupuolella olisi merkitystä, mutta voi se laskea kynnystä naisille, jotka muuten eivät ehkä rohkene astua sisään.

Hän odottaa innostuneena, että pääsee kohtapuoliin Volvo business schoolin koulutukseen ja tehdasvierailulle Ruotsiin. Luvassa on aimo annos perehdytystä ja nippelitietoa.

Sillä välin Ninna Kohonen kerää lisää käytännön kokemusta ajeluttamalla oman talon Volvoja. Kohonen on jo testannut koko malliston ja se on huomattu myös kotikulmilla.

– Naapurit ovat sanoneet, että teillähän on pihassa Volvo-näyttely. Olen sanonut heille, että tervetuloa vaan kaupoille.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .