Autoveron muutos tuottaa ostajille myös iloisia yllätyksiä

Kierros autokaupoissa kertoo, mitkä ovat ensireaktiot syyskuun alussa voimaan astuneesta uudesta autoverolaista.

Päällimmäisenä on sekavuus. Kuten EU:n sinisilmäisen mallioppilaan kaiketi kuuluu tehdä, Suomi siirtyi hiilidioksidipäästöjen ja polttoaineen kulutuksen mittauksessa WLTP-normiin ensimmäisenä Euroopassa.

– Muutos tuli nopealla aikataululla, joten kaikilla ei välttämättä ollut mahdollisuutta varautua tähän tai suunnitella omia toimenpiteitään, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Hintojen kirjavuutta lisää aluksi sekin, että ennen elokuun loppua tilattuja autoja luovutetaan jopa ensi vuoden puolella asiakkaille vanhan autoveron mukaisesti. Autokaupat ovat myös ottaneet varastoihinsa paljon niitä automalleja, joiden hintaa mittaustavan muutos nostaa eniten.

Aiemmin autovero määräytyi NEDC-mittaustavan antamien hiilidioksidin päästöarvojen mukaan. Vaikka elo-syyskuun vaihde ei muuttanut pakoputkesta tulevien epäpuhtauksien määrää, WLTP:n päästöluvut ovat keskimäärin 21 prosenttia korkeampia kuin aiemman mittaustavan lukemat.

Suomen uudet autoverotaulukot suosivat pienipäästöisiä ja rankaisevat enemmän hiilidioksidia päästäviä automalleja.

– Pääsääntöisesti voi sanoa, että suuremmilla moottorivaihtoehdoilla varustettujen nelivetoisten autojen hinnat nousevat, mutta tämäkään ei ole ihan yksiselitteistä, toteaa Nieminen.

Pääosassa automalleja hintojen muutokset ovat kymppejä tai muutamia satoja euroja.

Jyväskyläläisten autonmyyjien mukaan hintojen vertaileminen on nyt erityisen kannattavaa. Myös joissakin isomman luokan henkilöautoissa hinnat putosivat syyskuun alussa merkittävästi.

Veljekset Laakkonen Oy:n myyntipäällikkö Ilkka Kuula vertailee tyytyväisenä Opel Insignian keskikesän ja syyskuun hinnastoja.

– Näistä on helppo tehdä malliversioiden suora hintavertailu. Insignian hinta putosi suurimmillaan 2 101 euroa (2,0 CTDi-diesel) ja oikeastaan kaikissa moottorivaihtoehdoissa tultiin alaspäin, sanoo Kuula.

Käyttöauto Oy:n myyjä Marko Ortju poimii samoin hyviä uutisia veromuutoksesta.

– Parasta tietenkin on se, että nyt ilmoitettavat luvut kuvaavat paremmin todellisia päästöjä, eivätkä ole aiempien kaltaisia, lähinnä teoreettisia lukuja.

– Esimerkiksi Mercedes-Benzien hintoja lakimuutos kohteli suorastaan yllättävästi. Mersun kaikista volyymimalleista eli A-, C- ja E-sarjoista saa nyt aiempaa halvempia autoja, toteaa Ortju.

Suomen suosituimpien automallien listalla löytyy pudonneita hintoja myös muiden muassa Toyota Auris Touring Sportsin, Volvo XC40:n, Ford Fiestan ja Kia Ceedin mallistoista. Osa automalleista on yhä hinnoittelematta, joten autokaupoissa kannattaa kuluttajan nyt kysellä ja vertailla ahkerasti.

Uuden lain hyötyjiin kuuluvat matkailuajoneuvojen myyjät ja ostajat. Autoverottomuus kasvatettiin koskemaan omamassaltaan korkeintaan 2 500-kiloisia matkailuautoja.

Uudessa laissa on autoalaa kismittäviä pykäliä. Monien lisävarusteiden, kuten vetokoukun, asentaminen voi lykätä auton luovutusta, koska auto on rekisteröity ilman koukkua. Vetokoukku vaikuttaa auton päästömääriin.

– Eniten harmittaa tämän lain toteuttamisen hirveä kiire. Nyt laki astui voimaan puutteellisesti valmistellun oloisena, mikä tuo ihan tarpeetonta epätietoisuutta sekä kuluttajille että autoalan työntekijöille, harmittelee Jyväskylän Autotarvike Oy:n toimitusjohtaja Seppo Huhtasaari.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .