Bugatti Veyron maksaa 1,35 miljoonaa (+ verot)

Elämme kovia aikoja. General Motors hautasi juuri Pontiac-automerkin. Yli 80-vuotinen historia ei painanut vaakakupissa, kun punakynä heilahti.

Automaailmassa huhutaan, että nyt saattaa olla kiire ostoksille myös, jos haaveilet Bugatti-merkkisestä autosta. Ei ole salaisuus, että jokainen Bugatti on jo pitkään tuottanut Volkswagen-konsernille tappiota. VW Golfin tai Polon ostajat ovat tietämättään tukeneet luksusautojen ostajia, mutta mitäpä me pulliaiset emme ökyrikkaiden huvitusten vuoksi tekisi.

Mutta vielä siis ehtii Bugattinsa lunasta.

Tuoreinta Bugatti Veyronia valmistetaan vain 300 kappaletta. Niistä 250 on myyty.

Viimeisintä huutoa oleva Bugatti Veyron MC on 8-litrainen, 16-sylinterinen tykki, joka kehittää 1001 hevosvoimaa. Auton huippunopeus on valmistajan ilmoituksen mukaan 405 kilometriä tunnissa eli se on maailman nopein vakioauto. Tuosta tittelistä tosin voidaan myös kinastella, sillä SSC Ultimate Aero on liikkunut yli 413 kilometrin huippunopeutta. Mutta kyseistä kärryä ei ole voinut ostaa vapaasti, joten se ei välttämättä mahdu termin vakioauto alle.

Huippunopeudella ajettaessa Bugatti Veyron MC nielee niin paljon polttonestettä, että tankillinen riittää alle 80 kilometrin ajoon.

Auton hinta on 1,35 miljoonaa euroa. Sen päälle lohkeaa Suomen lain mukaan tuontivero, jota ei löydy valmiina tullin luetteloista, koska kukaan ei ole yrittänyt tuoda Veyron MC:tä kauas Pohjolaan.

Jopa auton koeajo on erikoinen juttu. Jos VW-konserni pitää jotakuta kyllin vakavasti otettavana Veyron MC:n ostajaehdokkaana, se järjestää Ranskassa koeajopäivän entisen F1-kuljettajan Pierre-Henri Raphanelin johdolla.

Elämä on.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.