C-sarjan Mersu Coupé, järkeä vai ei järkeä?

Jos kaikki ostokset ja hankinnat tehtäisiin puhtaasti järkisyistä, niin maailmassa tuskin olisi puoltakaan nykypäivän ylellisyydestä. Rolex-kello, aina valmis kiuas ja hierova nojatuoli ovat vain muutamia mieleen tulevia asioita, joiden hankkiminen perustuu haluun nauttia arjen hyödykkeistä hieman enemmän. Mercedes-Benzin C-sarjan Coupé tuo arkiajoon jotain hieman erikoista, jotain hieman yllätyksellistä.

4,59 metriä pitkä Coupé-malli perustuu tavalliseen kasvojen kohotuksen kokeneeseen C-sarjalaiseen. Ikkunalinjan kanttaus ylöspäin antaa menevän vaikutelman, ja keulan aggressiiviset ajovalot korostavat urheilullisuutta. Perä on sedan-mallin kaltainen ja näin ollen vaatimaton. Tällekin osastolle saa räyhäkkyyttä valitsemalla AMG Sport-paketin - ja näin itse ainakin valitsisin.

Sisusta on nyt entistä raikkaampi. Laatu on totutun korkea. Istuimet ansaitsevat erityismaininnan hyvän sivuttaistuen ja jämäkkyyden ansiosta. Merkin perinteitä kunnioittavan poljettavan seisontajarrun olisi voinut siirtää stuttgartilaiseen museoon ja korvata sen sähkökäyttöisellä käsijarrulla.

C-sarjan Coupé pitää kuljettajansa tavoin kurveista. Suuremmissa nopeuksissa mutkaan ajettaessa se pysyy vakaana ja keula menee täsmälleen sinne, minne se laitetaankin osoittamaan. Alusta on sporttiseksi autoksi jämäkkä, mutta ei luita kalisuttavan kova. Tämä alustan säätötaito johtotähden tehtaalla todella osataan.

Ohjaus antaa hyvän vasteen, mutta osittainen keskialueen tunnottomuus vaivaa myös tässä autossa. Jarrut ovat tehokkaat, ja nekin tukevat urheilullista ajamista. Koeajoauton 1,8 litrainen bensamoottori kiihdyttää auton sataseen 8,9 sekunnissa. Kovin versio tällä hetkellä on C63 AMG, jonka 457 hevosvoimaa auttavat puolittamaan tuon ajan yhteen markkaan kiihdytettäessä.

Start-stop

Edellä mainittua erikoisversiota lukuun ottamatta kaikki moottorit ovat varustettu BlueEfficiency-teknologialla. Kaikissa näissä on vakiona start-stop-järjestelmä. Se toimi hyvin yhteistyössä automaattivaihteiston kanssa. Liikennevaloissa jalka pois jarrulta ja moottori starttaa jälleen.

C 180:n keskikulutus on 6,5 litraa sadalla kilometrillä. Moottorivaihtoehtoja on kuusi kappaletta, neljä bensiinimoottoria ja kaksi dieselmallia. Kauttaaltaan kulutuslukemat ovat ihanteellisen matalat. Hinnat alkavat 44 200 eurosta.

Mercedeksen mallistoon palanneen C-sarjan Coupén erilaisuus viehättää. Tavaroiden kuljettamiseen on parempiakin ajoneuvoja, mutta arkipäivään se tuo piristettä. Se on riittävän erottuva tekemättä liian suurta numeroa itsestään.