EU haluaa nopeusrajoittimet kaikkiin uusiin henkilöautoihin

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (European Transport Safety Council) on tuomassa Euroopan komission käsiteltäväksi esityksen, jonka mukaan EU-alueella myytävissä uusissa autoissa tulee olla nopeudenrajoitin.

ETSC toivoo, että direktiivi älykkäistä nopeusrajoittimista saataisiin voimaan viimeistään kolmen vuoden kuluttua.

Liikenneturvallisuusneuvoston mukaan autoihin voi nykytekniikalla asentaa melko pienin kustannuksin nopeusrajoittimet. ETSC:n kaavailuissa nopeusrajoitin voidaan yhdistää lukemaan liikennemerkkejä ja GPS-dataa siten, että järjestelmä rajoittaa automaattisesti auton tehoja ja maksiminopeutta kullakin tieosuudella voimassa olevan nopeusrajoituksen mukaisesti. Ehdotuksessa todetaan, että tekniikka on jo olemassa ja esimerkiksi Fordin mallistossa sitä on jo onnistuneesti kokeiltu.

ETSC arvioi raportissaan, että sen esittämä älykäs nopeudensäätelyjärjestelmä ISA (Intelligent Speed Assistance) estäisi noin kolmasosan tällä hetkellä EU-alueella tapahtuvista vakavista liikenneonnettomuuksista.

ETSC:n mukaan nopeusrajoittimen tulee olla aina toiminnassa, kun auto käynnistetään. Sen käyttäminen tai käyttämättä jättäminen ei toisin sanoen saa olla kuljettajan itsensä päätettävissä.

Vaaratilanteiden välttämiseksi nopeusrajoitin sallii lyhytaikaiset ylinopeudet.

"Järjestelmän täytyy myös varoittaa kuljettajaa hälytysvaloilla tai -äänillä, jos ylinopeus kestää liian kauan", sanotaan ETSC:n tiedotteessa.

Samassa yhteydessä liikenneturvallisuusneuvosto haluaa uusiin autoihin pakollisiksi turvavarusteiksi myös automaattisen hätäjarrutustoiminnon ja kaistallapitoavustimen.

Katso alta ETSC:n video nopeusrajoittimista.