Ei Hiace ikuinen ole, mutta puolen miljoonan kilometrin jälkeen yhä kelpo auto

Tottahan jokainen Toyota Hiacen tietää. Jos ei mistään muusta, niin Jope Ruonansuun laulusta. Hiacella on Suomessa kuljetettu kaikkea mahdollista – ja vähän enemmänkin, jos Ruonansuun lyriikkaan on uskominen.

Päätimme käytettyjen autojen koeajosarjassa tarttua Hiaceen.

Jyväskylän Autotarvike Oy:n vaihtoautohallista löytyi oikea konkari-Hiace. Se on vuosimallia 2002, ja kilometrejäkin mittarissa jo puoli miljoonaa.

 

Väitetään, ettei Toyota Hiacea saa ajamalla rikki.

Tämä tammikuussa katsastetun yksilön konehuoneessa on 2,5-litrainen dieselmoottori, josta ei ole otettu tehoja irti nimeksikään. Auton tehoksi luvataan 88 hevosvoimaa. Se on yksi syy sille, miksi tekniikka kestää iänkaiken.

Koeajoauto on vajaavetoinen, eikä siinä ole nelivetoa. Nelivetomallejakin Hiacesta on olemassa.

Vaihteistona on manuaali, joten automaatin riesat eivät ole ongelma. Hifein varuste on radio, joka – totta kai – toimii mallikkaasti.

 

Ajoasento on mikä on. Istuimen säätömahdollisuudet ja mukavuus eivät ole vuonna 2002 olleet Hiacen myyntivaltti. Huonoselkäiselle tämä auto saattaisi olla taakka.

Käynnistettäessä moottori kuulostaa terveeltä. Sama tunne jatkuu läpi koeajon. Autoa ei ratin takana uskoisi puoli miljoonaa kilometriä nähneeksi, ellei totuus tuijottaisi silmiin mittaristossa.

Auto kulkee sen mitä 88-hevosvoimaiselta voi odottaa, ja vaihteet menevät pesään hyvin.

 

Yksi Hiace-vanhuksen eduista on, että pienet kolhut eivät omistajaa suuremmin masentaisi. Elämän jälkien kuuluukin näkyä 17 vuotta vanhassa Hiacessa.

Parin tunnin koeajolenkillä mikään ei yllätä. Vaikka Hiace on umpipakuna rehellinen työmiehen auto, jollain omituisella tavalla siitä löytyy fiilistäkin.

Tulee tunne, että hyötyajon lisäksi Hiace toimisi vaikka festaripakuna. Kavereita ei siirtymäpätkillä mahtuisi kyytiin kuljettajan lisäksi kuin kaksi, mutta perillä voisi olla tuplaten hauskempaa.

 

Toyota Hiace tuli Euroopassa automallina tiensä päähän, kun tekniikaltaan vanhenevaan malliin ei enää haluttu päivittää uusia päästönormeja täyttävää moottoria.

Hiacen korvaajaksi tuli vuonna 2012 Toyota Proace, joka perustuu Citroën Jumpyyn.

Nykyään Suomessa on Hiacet etsittävä vaihtoautoriveistä. Ne käyvät melko hyvin kaupaksi, sillä vannoutuneita Hiacemiehiä riittää.

Ostoksille kannustaa Hiacen laatu. Jos ajosuorite on ollut normaaliuden rajoissa, vanhastakin Hiacesta saa luotettavan työjuhdan.

Koeajetulla Hiacella on hintaa 4 900 euroa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .