Ford Focus Econetic sai haamurajan rikki

Seat Ibiza Ecomotive, Toyota iQ ja Prius, Peugeot 207, Audi A3, Volvo C30 DRIVe, Ford Fiesta Econetic sekä Volkswagen Golf BlueMotion ja Polo BlueMotion. Siinä listaa tähänastisista haamurajan rikkojista.

Pian myös Fordilla on tarjota pieni perheauto, jonka hiilidioksidipäästöt jäävät alle sadan gramman kilometrillä. Toisen polven Ford Focus Econetic kulkee 3,8 litralla dieseliä sata kilometriä, joten grammanoteeraus on ysiysi.

Näin se menee, jos kuljettaja osaa ajaa maltillisesti. Haamurajan alle se pääsee sammutusautomatiikalla, jonka luvataan toimivan nollaan lämpöasteeseen saakka.

Nopeasti yleistyvä automatiikka voi säästää varsinkin kaupunkiajossa tuntuvasti polttoainetta, kun moottori sammutetaan turhaan tyhjäkäynniltä pörisemästä esimerkiksi liikennevaloissa. Keski-Suomen ilmastossa on kuitenkin vuodessa monta kuukautta, jolloin toiminto on aivan turha.

Tämä on ajan henki, ja siihen on kaikkien suurten autonvalmistajien sopeuduttava. Fordin Suomen-toimitusjohtaja Hannu Pärssinen ennustaa, että sammutusautomatiikka on kaikissa uusissa autoissa viiden vuoden kuluttua.

Focus Econeticin saa myös ilman sammutusautomatiikkaa. Viralliset kulutus- ja päästölukemat nousevat rahtusen, mutta auton hinta on hieman halvempi ilman tuota tekniikkaa, ja viistoperäisen mallin lisäksi valittavana on myös farmari.

Lämpöasteissa automatiikka toimii moitteettomasti. Käynnistämiseen kuluu Fordin mukaan vain 0,3 sekuntia. Tien tukoksi ei siis tarvitse jäädä. Jalka vain takaisin kytkimelle, auto hyrähtää käyntiin ja vaihdetta silmään.

Ajotietokoneeseen on lisätty Ford Eco -toiminto, joka opastaa kuljettajaa taloudelliseen ajoon samantapaisella pisteytyksellä kuin Honda Insightissa. Merkit tosin vaikuttavat äkkiseltään hieman monimutkaisilta, ja ne ovat niin pieniä, ettei niitä ajon aikana kerkiä juuri vilkuilla.

Focus tunnetaan erinomaisesta ajettavuudestaan. Ohjaustuntuma on hyvä, ja vaihteet menevät tarkasti kohdalleen.

Kulutusta on saatu pienemmäksi myös alustaa madaltamalla. Keula on sentin ja perä kahdeksan milliä alempana kuin perusmallissa.

Edellisessä Focus Econeticissä kone oli 90-heppainen, mutta nyt Suomeen tarjotaan isompaa 109-heppaista, jossa vääntökin kasvaa 240 newtonmetriin. Tämä tuttu kone on istutettu lukuisiin erimerkkisiin autoihin, esimerkiksi Volvon DRIVe -ekomalleihin.

Econetic on vain yksi versio jo vuosia palvelleesta mallista. Täysin uusi Focus esitellään parhaillaan Detroitin autonäyttelyssä, ja Euroopassakin ensi vilautus nähdään Genevessä maaliskuussa. Meikäläisissä autokaupoissa se on kuitenkin vasta keväällä 2011.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.