Gangstereita liikkeellä Keuruulla? Ei ollenkaan, siinähän ovatkin Ronikonmäet kauppareissullaan

Puuttuu vain viulukotelon päästä pilkistävä kiväärin piippu, niin tunnelma olisi aito. Markku Ronikonmäen gangsterihenkinen Citroën B11 Berlina vuosimallia 1954 uhkuu kovaa menoa ja kiväärin räiskettä.

– Tämän mallin näkee usein vanhoissa elokuvissa gangsteriautona. Myös James Bond ajeli tällä elokuvassa Erittäin salainen vuodelta 1981.

 

Ronikonmäen, 65, mukaan autoa käyttivät myös viinatrokarit ja muut huijarit, sillä nopealla autolla pääsi poliisia karkuun.

Citroën Berlina oli maailman ensimmäinen etuvetoinen suurtuotantoauto. Sitä valmistettiin vuosina 1934–1957, kaikkiaan 760 000 kappaletta.

Elämäntyönsä puuseppänä tehnyt Ronikonmäki on eläkkeellä, joten aikaa vanhoille ajoneuvoille löytyy tarpeeksi. Citroënin omistaja hän on ollut vasta neljä vuotta.

Jo nuoruudesta asti on haaveissa pyörinyt juuri tämä Citroën.

– Naapurilla oli aikoinaan tällainen auto pihapiirissään ovet avoimina, joten me poikaset istuimme usein etupenkillä ja mennä päristelimme gangsteripiireissä.

 

Ronikonmäki etsi mieleistään Sitikkaa vuosia ennen kuin tärppäsi. Hän kuuli, että Pohjoisjärvellä eräällä armeijakaverilla on kyseinen Citroën.

– Aloitin kaverin pehmittämisen ja muutaman viikon kuluttua sain ostettua sen itselleni.

Citroën oli ostohetkellä ajokuntoinen, mutta muuten melko huonossa kunnossa. Ronikonmäki kävi autosta läpi kaikki paikat ja korjasi esimerkiksi vaihdelaatikon, valot ja jarrut. Auton kaikki muutokset ja korjaukset tehtiin pieteetillä alkuperäisen mallin mukaisesti.

Citroënia oli säilytetty betonilattialla, joten pahoilta kosteusvaurioilta oli säästytty.

 

Ranskatar on nyt uudessa kuosissa kurvit kiillotettuina. Sen tilavaan sisätilaan on miellyttävä istua.

Aukeava etuikkuna tekee ilmastoinnin työt. Alkuperäinen radio soi edelleen.

Ronikonmäki kertoo, että Citroënin varaosia löytyy Suomessakin hyvin.

Apua ja neuvoja löytyy myös läheltä, sillä Markku Ronikonmäen poika Janne on automekaanikko.

Museorekisterissä olevalla kesäautolla saa ajaa vain kaksi kuukautta vuodessa. Markku Ronikonmäki kiertää Tuula-vaimonsa kanssa vanhojen autojen tapaamis- ja kokoontumisajoissa.

– Heinäkuun 19.-20. päivä ajelemme Virroille, jossa on veteraaniautojen ajot.

 

Citroën B11 Berlina ei ole Ronikonmäen ainoa harrasteauto. Tallissa kiiltelee vuoden 1979 Cadillac Coupe de Ville.

Moottoripyörätkään eivät ole vieraita Keuruun miehelle. Vuoden 1983 Honda Custom VF 1100 ja Honda Pan European 1300 ovat ahkerassa käytössä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .