Höperöä tekniikkaa: Haluaisitko sinä oikeasti tällaisen tuulilasinäkymän?

Head-up -näyttö eli pienehkölle alueelle autojen tuulilasiin heijastettava tietoruutu on kätevä toiminto. Esimerkiksi ajonopeus ja navigaattorin näytöt ovat esillä vaivattomasti kuljettajan näkökentässä. Varsinainen liikenteen seuraaminen ei näistä heijastuksista häiriinny.

Kiinalaisyhtiö Futurus vihjaili jo viime vuonna kehittäneensä niin sanotun MR-tuulilasin (=Mixed Reality). Yhtiön mukaan uusi teknologia merkitsee sitä, että auton koko tuulilasi voidaan käytännössä valjastaa erilaisten havaintojen, opastusten, varoitusten, sosiaalisen median viestien tai lähes minkä tahansa välittäjäksi.

Autonvalmistajista ainakin BMW on kiinalaisyhtiön MR-tuotteesta kiinnostunut, sillä BMW ja Futurus esittelevät yhdessä uutta teknologiaa parhaillaan käynnissä olevassa CES-näyttelyssä Las Vegasissa.

Futurus kertoo muun muassa, että sen MR-tuulilasi varoittaa autoilijaa pyöräilijöistä ja jalankulkijoista, kun nämä ovat 50 metrin päässä autosta.

– Kuljettajan näkymä henkilöautosta ei ole muuttunut oikeastaan lainkaan moneen vuosikymmeneen. Jo sillä perusteella uskallan väittää, että älykkäiden tuulilasien aika on nyt. Miksi emme käyttäisi turvallisuutta lisäävää teknologiaa tuulilaseissa, kun tietotaito siihen on jo olemassa, kiinalaisyhtiön teknologiajohtaja Alex Xu sanoi Las Vegasissa.

Kun katselee esimerkkikuvia MR-tuulilaseista, tulee hakematta mieleen yksi vastaus Alex Xun miksi-emme-käyttäisi -kysymykseen.

Mixed Reality eli sekalainen todellisuus alkaa Futurusin valmistamassa tuulilasissa olla niin täynnä sekalaisuuksia, ettei sieltä kohta todellisuutta edes luotettavasti havaitse.

Mitähän jos pitäytyisimme tutussa ja turvallisessa?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.