Harrikkaklubin presidentti: Kaikki motoristit tulevat Himoksen tapahtumaan yksilöinä kerholiiveistä riippumatta, kotiin lähdetään Väinämöisen hattu päässä

Jämsän Himokselle saapuu viikonloppuna tuhansia Harley-Davidson- (H-D), Indian- ja Buell-moottoripyöriä. Harley-Davidson Club Finlandin (H-DCF) presidentti Mika J. Saloranta sanoo, että "Federation Harley-Davidson Europen Super Rallyn" osallistujamäärää on vaikea arvioida etukäteen. Moni tekee lähtöpäätöksen vasta katsottuaan viikonloppuna ulos ikkunasta.

– Euroopasta rallyyn tulevat ovat tietysti lähteneet jo liikkeelle, mutta H-DFC on Euroopan toiseksi suurin tehtaasta riippumaton merkkikerho 6700 jäsenellään, joten hyvät ilmat voivat tuoda yhtäkkiä tuhansia osallistujia lisää.

Varovainen arvio lopullisesta osallistujamäärästä on 7 000–10 000. Tulijoista karkeasti puolet on suomalaisia.

 

H-DFC halusi Super Rallyn Suomeen vuoden 2019 myöhäisestä pääsiäisestä johtuen. Tapahtuma-aika on lukittu vuosittain seitsemän viikon päähän pääsiäisestä, joten myöhäisen pääsiäisen vuodet ovat kelillisesti suotuisimpia pohjoismaalaisille järjestäjille.

– Vaikka kyllä meiltä on jo kysytty, onko täällä vielä lunta, H-DFC:n varapresidentti Timo Kytöoja sanoo.

Tapahtumapaikan päättää Euroopan H-D-federaatio, jossa istuvat eri maiden kerhojen presidentit. Tapahtuma järjestetään nyt kolmatta kertaa Suomessa. 2009 paikkana oli Seinäjoki ja 2000 Jämsä. Ensi vuonna pyörät ajetaan Ruotsiin.

– Järjestäjätaho maksaa tapahtumasta federaatiolle lisenssin ja lipputulojen jälkeen tulos jää aika lailla plus miinus nollaan, Saloranta kertoo.

H-DFC perustettiin 1980 ja nurmijärveläinen Saloranta on toiminut sen presidenttinä vuodesta 2017. Jämsäläinen Kytöoja on ollut hallituksen jäsen vuodesta 2006 ja varapresidentti vuodesta 2017. Saloranta työskentelee kirjapainoalan yrittäjänä ja Kytöoja logistiikan lehtorina Jämsän Gradiassa.

 

Monelle Super Rallyyn osallistujalla itse tapahtumaa tärkeämpi on matka.

– Meidän entinen presidentti Jussi Katajainen on sanonut hyvin, että kun lähtee liikkeelle on jo perillä, Kytöoja sanoo.

Hän nauraa tulleensa itse paikalla vain 12 kilometrin päästä. Moni jyväskyläläinen on miettinyt esimerkiksi Kuopion kautta kiertämistä, jotta tapahtumaan saisi vähän matkan tekemisen tuntua.

Varsinaista paraatiajoa rallyssa ei järjestetä. Tämä on yleinen käytäntö Super Rally -tapahtumissa, sillä osallistujamäärä tekisi letkasta liian massiivisen.

Jämsän Harrikkarallyssa ollaan tänä vuonna Väinämöisen jalanjäljissä. Kun osallistujat saavat portilta kuskin pyörään liittävät rannekkeet, jotka estävät naapurin pyörällä karkaamisen, he saavat myös muiden perinteiset Väinämöishatut.

– Me ollaan fiilistelty sillä, miltä näyttää ilmakuvassa, kun kaikki vetää väinämöishatun päähän yhtäaikaa, Saloranta sanoo.

 

53-vuotias Saloranta on ajanut Harrikalla 2000-luvun alusta haaveiltuaan siitä jo alakouluiästä lähtien. Nyt miehellä on alla kolmas H-D – vuosimallia 2010 oleva Streetglide. 52-vuotias Kytöoja puolestaan ajaa vuoden 96 Electra Glidella.

– Tärkeä osa harrastusta on se, että juuri kukaan ei aja alkuperäiskuosissa olevilla pyörillä, Kytöoja sanoo.

Tapahtumassa pääsee kokeilemaan myös uusia, pakasta vedettyjä pyöriä, sillä Harley-Davidson tuo tapahtumaan 22 koeajettavaa pyörää. Kytöoja arvelee jättävänsä koeajot väliin ostopunkin pureman pelossa.

Tapahtumassa esiintyvät muun muassa Michael Monroe, Amorphis ja 69 Eyes.

– Mutta nämä eivät ole mitkään festivaalit vaan moottoripyörätapahtuma, Saloranta sanoo.

Kytöoja varoittaa portinvartijoiden "prätkä-tutkasta", joka karsii joukosta pelkät bändien perässä tulijat.

– Tämä on moottoripyörätapahtuma ja meno pysyy rauhallisempana jos baikerit ovat keskenään.

Saloranta ja Kytöoja puhuvat motoristien sijaa nimenomaan baikereista. Termeillä on kuulemma vissi ero. Määritelmä menee suurin piirtein niin, että motoristit ovat moottoripyöräilijöitä ja baikerit niitä, joille pyöräily on elämäntapa.

Järjestäjät eivät ota kantaa eri moottoripyöräkerhoihin, eivätkä sulje ketään automaattisesti ulkopuolelle.

– Kaikki tulevat tänne yksilöinä riippumatta siitä minkä kerhon liivit heillä ovat päällään, Saloranta sanoo.

– Parasta tässä onkin se, että tämä on monikansallinen tapahtuma, jossa ihmiset ovat samanhenkisiä. Vaikka olosuhteet ja kulttuurit olisivat hyvinkin erilaisia, ovat ihmiset kuitenkin toistensa kaltaisia.

 

Palataan lopuksi vielä alkuun eli siihen, miksi tapahtumaan pääsee H-D:n lisäksi Indianalla tai Buelilla. Buelilla pääsee sisään siksi, että Erik Buellin suunnitteleman pyörän moottori perustuu HD V2 Sporsteriin. Indian-pyörät taas ovat tervetulleita siksi, että ne koetaan eräänlaisiksi toveripyöriksi pitkän ja HD:n kanssa osin yhtenevän historian vuoksi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .