Hiihtäjä-Heikkinen on nelivetomies

Nämä ova tuttuja otsikoita urheilusivuilla: Matti Heikkinen rassasi itseään armottomasti tai Heikkinen antoi kaikkensa ladulla. Jyväskyläläinen Heikkinen, 30, tunnetaan hiihtäjänä, joka osaa ottaa itsestään kaiken irti.

Maantiellä kaikki on kuitenkin toisin, vakuuttaa Heikkinen. Hän sanoo olevansa liikenteessä rauhallinen kuin Lapin tunturimaisema. Tuli takapuolen alla -asenne jää hiihtoon.

– Ladulla saan päästää niin paljon kuin haluan, joten vauhtia ei tarvitse viedä liikenteeseen.

Heikkinen ajaa noin 30 000 kilometriä vuodessa. Se on paljon enemmän kuin suomalaisten keskimääräinen ajosuorite.

– Ajokilometrini syntyvät aika pienessä ajassa, sillä olen noin 200 vuorokautta vuodessa ulkomailla. Ajaessaan ehtii kieltämättä nähdä kaikenlaisia olosuhteita, teitä ja muita tielläliikkujia. Suomalaiset eivät ole liikenteessä lainkaan pahimpia hurjapäitä, mutta ikävä kyllä meidänkin liikenteeseemme mahtuu monenlaisia kuskeja. Monilla hiihtoleireillä tosin näkee paljon välinpitämättömämpää suhtautumista liikenneturvallisuuteen, esimerkiksi Ranskassa.

Heikkisen sponsoreihin kuuluvat Veljekset Laakkonen Oy ja BMW, joten hänelle on kulkimenaan aina uudehko baijerilainen. Tällä viikolla Heikkinen sai käskettäväkseen BMW 520d xDriven.

– Kelpaahan tällä taas hiihtomatkoille lähteä. Hiihtäjälle sopii tällainen lumenvalkoinen auto, jossa on vähän mustaa tuomassa piristystä. Kaksi neutraalia väriä sopii hyvin yhteen.

– Ulkonäköä tärkeämpää on tietenkin auton turvallisuus. Minun mielestäni neliveto on iso turvallisuustekijä. Heti ensimmäinen nelivetoinen autoni vakuutti minut siitä, että tämä on minun valintani jatkossakin. Nelivedon merkityksen huomaa jo maantieajossa, kun esimerkiksi sahaan usein Jyväskylän ja Levin väliä. Nelivedosta vain on muistettava se tosiseikka, että vaikka se tuo turvallisuutta etenkin vaikeissa oloissa ajamiseen, se ei lyhennä jarrutusmatkaa. Turvallisuusväli on avainsana, vetääpä autossa kuinka monta pyörää tahansa.

– Minun on lisäksi ajettava erilaisten latujen varteen ja joskus hyvinkin pieniä teitä, joten nelivedolle on käyttöä, toteaa Heikkinen.

Jos ladulla lipsuu, tulee hiihtäjälle helposti äitiä ikävä. Maantiellä pätee sama totuus.

– Renkaiden hyvän kunnon merkitystä ei voi koskaan painottaa liikaa. Taloudellisesti kovina aikoina jokainen meistä yrittää säästää jostakin, mutta renkaat ovat ihan väärä paikka säästämiseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.