Hurja ennuste vetyautoille: 400 miljoonaa liikenteessä vuonna 2050

Vetyrintamaan linnoittautuneiden autonvalmistajien on kuitenkin saatava pian aikaiseksi muutakin kuin päästötöntä puheenpärinää.

Vetyautoista on puhuttu jo kauan, mutta näytöt ovat yhä vähissä.

Vetyautojen kehittämiseksi perustettu yhteistyöjärjestö Hydrogen Council (HC) on jälleen lämmittänyt odotuksia. HC on julkistanut ennusteen, jonka mukaan vuonna 2030 liikenteessä on 10–15 miljoonaa vetyautoa ja vuonna 2050 peräti 400 miljoonaa.

HC:n mukaan päästötalkoissa ei pärjätä pelkillä täyssähköautoilla, joten nopeasti tankattavat ja nollapäästöiset vetyautot tulevat ottamaan paikkansa automarkkinoilla, kun tekniikka on sen mukaan "alkanut nyt kehittyä ripein loikkauksin".

Vetoautojen yhteistyöjärjestöön kuuluvat esimerkiksi autonvalmistajat Audi, BMW, Daimler, General Motors, Honda, Hyundai ja Toyota. Muiden alojen jättiyrityksiä järjestössä edustaa muun muassa Shell.

Vetyautot saavat energiansa polttokennolla tuotettavasta sähköstä.

Vetyautojen valikoima on toistaiseksi pieni, ja vaatimattomia myyntilukuja ovat maailmalla toistaiseksi kasvattaneet lähinnä Toyota Mirai, Honda FCX Clarity ja Hyundai ix35 FCV. Vetyautojen myyntihinnat ovat yhä noin kaksi kertaa vastaavia polttomoottorimalleja suurempia, eikä tankkauspisteitä ole tarpeeksi missään valtiossa. Myös sadan kilometrin ajon kustannukset ovat jokseenkin samat kuin vaikkapa bensiiniautolla, koska vetyä valmistetaan liikennekäyttöön vielä hyvin vähän ja siten tankkauksen hinnat pysyvät korkeina.