Hyundai ix35 on sopivasti bodattu

Timo Hakkaraiselle pukkaa uhkaavasti autokuumetta. Perheen kaksostytöt ovat tulossa ensi vuonna ajokortti-ikään, ja isä harkitsee opetusluvan hakemista.

Se edellyttäisi joko Mazda 6:n vaihtamista käsivaihteiseen autoon tai kolmannen auton hankkimista pojan vanhan Toyota Corollan rinnalle.

Vaimo taas haluaisi auton, joka on sisältä iso mutta ulkoa pieni.

- Tila-autoja olen vähän katsellut, Hakkarainen sanoo aloitellessaan uuden Hyundai ix35:n koeajoa.

Hyundai Tucsonin korvaava malli on kolmisenkymmentä senttiä lyhyempi kuin farkku-Mazda. Niinpä Hakkarainen haluaa heti varmistaa, että golfbägille on tilaa. Muuten autonhankinta tyssää siihen.

- On tämä riittävä. Ei jäisi siitä kiinni.

Tavaratila on perusmuodossaan 465 litraa. Ix35 päihittää siinä useimmat saman kokoluokan katumaasturit. Nelivetoisten perinteisen markkinajohtajan, 16 senttiä pidemmän Honda CR-V:n ruuma tosin on vielä melkein sata litraa suurempi, mutta sen hintakin on kovempi.

Kokeiltavana oli ix35:n huippuversio eli dieselautomaatti korkeimmalla varustetasolla. Hakkaraisen Mazda kulkee bensalla, mutta menovesi saattaa hyvinkin vaihtua.

- Diesel on tällä hetkellä jopa ykkösvaihtoehto. Jos hankimme perheeseen vain yhden auton, ajokilometrejä kertyy lisää, Hakkarainen perustelee hankintahinnaltaan kalliimpaa mutta vähemmän polttoainetta kuluttavaa dieselmoottoria.

Hyundain uusi dieselkone on suorituskyky- ja kulutuslukemissa luokkansa kärkeä. Automaattivaihteisesta revitään ulos peräti 184 hevosvoimaa ja miltei 400 newtonmetriä, mikä tuottaa kepeät lähdöt ja ohitukset.

- Ohjaus ei ole ehkä ihan niin tunnokas kuin parhaimmissa autoissa, mutta ei tämä vetelekään, Hakkarainen arvioi.

Samankokoinen käsivaihteinen dieselmoottori on viritetty lähes 50 heppaa kesymmäksi. Kuusipykäläisen manuaalin kulutukseksi kerrotaan 5,7 litraa sadalla kilometrillä, mikä on katumaasturille erinomainen lukema.

Neliveto ei ole jatkuvaa sorttia, vaan auto kulkee yleensä etupyörien voimin. Takapyörät raapivat vain tarvittaessa, mikä säästää polttoainetta.

Pienen kopaisun perusteella edullisin vaihtoehto eli käsivaihteinen bensamoottori latistaa luonnetta tuntuvasti. Viisiportainen käsiaski on vähän jähmeä, kiihtyvyys selvästi tahmeampaa, ja kulutus kasvaa reilusti. Vapaasti hengittävänä se ei pysty haastamaan turbodieseliä millään.

- Unelmahan tämä tavallaan on: neliveto, diesel ja automaatti samassa, Hakkarainen sanoo.

Hyundait ovat olleet liikenteen harmaavarpusia, mutta ix35 lupaa muutosta. Ratkaisut eivät välttämättä ole uniikkeja, mutta miksei voisi lainata muiden onnistuneita vetoja.

Ainakin uusia Mazdoja ja Fordeja suunnittelijat ovat selvästikin vilkuilleet. Koeajon perusteella ix35 kääntää päitä poikkeuksellisen paljon. Muskelit ovat ilmeisen sopivassa paketissa.

Autonvalmistajan mukaan ix35:ssä esitelty etusäleikkö toistuu myös tulevissa Hyundaissa.

Varustelun erikoisuuksiin kuuluu takaistuimen reunapaikkojen lämmitys. Toisaalta kaasupurkausajovaloja ja ajovalopesureita ei saa edes lisävarusteina.

Hyundai ix35:stä on myös etuvetoversio, mutta Suomeen se ehtinee vasta ensi vuoden puolella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.