Hyvästit tylsyydelle: Audi A1 on saapunut

Näyttää siltä, että harmaiden, kuivien ja tylsien autojen aikakausi on tullut päätökseen. Valmistajat ovat havahtuneet ihmisten haluun personoida kulkuvälineensä. Tarjolla tämän tyyppisistä autoista ovat muun muassa Mini Cooper, Fiat 500, Citroën DS3. Nyt myös Audi on liittynyt taistoon nuorekkaalla A1:llä.

Auton keula on yhdistelmä aggressiivisuutta ja söpöä siroutta. Näin ollen A1:n takaosaan jatkuva selkeä muotokieli ei varmasti häiritse ketään ostajaehdokasta. Led-valoja on tarjolla eteen, taakse ja sisälle. Muuta ei voi odottaakaan valmistajalta, joka on edelläkävijä kyseisten valojen käytössä.

Paljon vaihtoehtoja

Ensimmäinen askel A1:n personointiin on värin valinta ja ennen kaikkea eriväristen kattokaiteiden värin päättäminen. Oma valintani olisi valkoinen perusväri tumman harmailla tehostekaarilla. Muokkausvaihtoehdot jatkuvat korisarjoihin ja kattavaan vannevalikoimaan. Eniten harmaita hiuksia aiheuttaneekin värivaihtoehtojen paljous.

Entäpä sisustus? Sisälläkin on valinnan varaa enemmän kuin suuren asunnon sisustuksessa. Istuin- ja verhoiluyhdistelmiä on 17 ja niiden lukumäärä kasvaa, kun huomioon otetaan erikoispakettien mukana tulevat verhoilut. Sisustan värimaailmaa saa laajennettua vaikka wasabinvihreillä ilmansuuttimien kehyksillä.

Vakiovarustus A1:n perusversiossa on kelvollinen. Siihen sisältyvät esimerkiksi ilmastointi ja ESP-ajonvakautusjärjestelmä. Ambition-paketti tuo vakiona muun muassa urheilualustan, urheiluistuimet ja ajotietokoneen.

Teknisesti A1 on niin uusinta uutta kuin markkinoilla on tarjolla. Vakiona kaikissa malleissa on Start-Stop- järjestelmä, joka pienentää polttoaineenkulutusta noin 5 prosenttia. Moottorit ovat taloudellisuuden nimissä pieniä iskutilavuudeltaan. Ahdettuina ne tarjoavat vääntöä suurten moottorien lailla.

Ponteva bensakone

A1:n saa aluksi 1.4 TFSI- bensiini- tai 1.6 TDI- dieselmoottorilla. Testattu bensiinikone oli ruudikas ja antoi autolle vauhdikkaan leiman. Keskikulutukseksi luvataan 5,2 litraa / 100 km.

Ei ihme, että keulaan on muotoiltu tietty virne, koska ajaminen A1:llä todella on hauskaa. Ratin vaihtolavat ja 7-vaihteinen S-tronic-tuplakytkinvaihteisto lisäävät auton pirteyskerrointa. Monet varmasti tarkastelevat kriittisesti alustan toimintaa, joka urheilullisuudessaan ei ole pehmeä taikamatto. Maanteiden terävät reunat tuntuvat ohjaamoon selkeästi, mutta juuri se on napakan alustan tehtävä - välittää tietoa täsmällistä tietoa kuljettajalle.

Hinnat A1:lle alkavat 22 800 eurosta. Koeajetun version hinta alkaa noin 27 000 eurosta. Valittavana on Audi-tyyliin erilaisia varustepaketteja.

Mahdollisesti jo ensi vuonna Audi palauttaa S1-mallimerkinnän takaisin sporttimallistoonsa. Tuo legendaarinen yhdistelmä valloitti aikanaan maailman rallipolut, onko nyt siviiliteiden vuoro?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.