Iidu-Sitikka löytyi sitkeän etsinnän jälkeen

Ai että kuopiolaista Reijo Ruotsalaista harmitti 1972, kun hän oli mennyt myymään neljä vuotta vanhan Citroën ID:nsä.

- Minä onneton möin sen ja viikon päästä olisin perunut kaupan, mutta se oli myyty jo eteenpäin.

Vuoden 1968 ID, tuttavallisesti Iidu, oli ensimmäinen vuosimalli, jossa oli kääntyvät valot.

Vuosikymmenten etsimisen ja yli vuoden rakentamisen jälkeen Ruotsalaisella on jälleen ajokuntoinen ID Special, vuosimallia 1972. Tässä Special-versiossa on jopa ohjaustehostin.

Huollettu väärin


Citroën ID ja sen vielä varustellummat sisarmallit DS ja Pallas olivat aikansa edistyksellisimpiä autoja niin tekniikaltaan kuin muotoilultaan.

- Se on ollut aikanaan hieno ja kalliisti tehty auto, aivan aliarvostettu ja väärin kohdeltu tässä maassa. Tekniikan päälle ei ole ymmärretty, ja siksi niitä on huollettu väärin, sanoo poika Jaakko Ruotsalainen, jonka pajan tiloissa isä on autoa kasannut.

Etenkin pehmeä kaasunestejousitus on aivan omanlaisensa verrattuna jopa uusiin Sitikoihin. Auton saa hytkymään kevyellä painalluksella, mutta ajossa isotkaan kuopat eivät tunnu missään.

Pysäköitynä Iidun perä laskeutuu lähes maan tasalle. Ennen liikkeelle lähtöä auto nousee taas korkealle kuin maastoauto. Kovatkaan jarrutukset eivät tuota ongelmia, kun perä imeytyy maata kohti.

- Velipoika sanoi joskus vähän rumasti, että kun kuopat eivät tunnu penkissä, ne tuntuvat vain isännän taskussa, Reijo Ruotsalainen tuhahtaa.

Häntä voinee kutsua jo merkkifriikiksi, sillä auto on hänelle jo viides samaa mallia ja kolmastoista samaa merkkiä.

- Tämä on kuin rakkautta.

Vaikea alku


Aivan kivuttomasti ei Ruotsalaisen rakkaussuhde alkanut 1965. Ryppyjä tuli heti ensi metreillä, kun kumppanina eli ensimmäisenä autona oli tuolloin vuoden 1959 Iidu.

- Se kesti neljä päivää, kunnes kiertokanki tuli lohkon kupeesta ulos. Siinä pääsin perille, mikä tämä laite on.

Škodilla ja Mosseilla ajaneet kaverit naureskelivat Ruotsalaisen nihkeälle alulle, mutta parin viikon ahkeroinnin jälkeen tilalla oli toinen käytetty moottori.

Nyt ajokunnossa oleva ID Special vaati paljon enemmän työtä. Eläkkeellä oleva mattomies purki sen toissa syksynä osiin ja kunnosti alusta loppuun itse.

Tämä "vähiten laho" Iidu löytyi Vihdin Nummelasta. Auto on rekisteröity alun perin Ruotsissa, josta se tuli 1985 muuttoautona Kiirunasta Muonioon.

Hiirten pesänä


Nummelassa auto oli seissyt viisi vuotta viljakuivaamon betonilattialla. Etumatkustajan puoleinen ovi oli ruhjottu traktorilla lyttyyn, moottorista oli hajonnut jakopää ja molempien puolien helmoista paljastuivat yli metrin pituiset reiät.

Kaiken lisäksi hiiri oli pitänyt kojelaudassa pesää, kunnes lapinkoira oli saalistanut ne. Samalla koira tuhosi penkit.

- Auto oli täysin epäkuntoinen.

Ruotsalainen antoi vaihdossa 1945-mallisen BMW-moottoripyörän. Hänelle jäi todellinen harvinaisuus, BMW-poliisipyörä, vuoden 1969 Yhdysvaltain-vientimalli.

Punaiset penkit Ruotsalainen osti tamperelaiselta harrastajalta. Muuten uudet osat ovat Saksasta ja Belgiasta.

Tummanvihreä maalikin näyttää olevan kuin ammattilaisen jäljiltä, vaikkei Reijo Ruotsalaisella ole mitään alan koulutusta.

Hänen tekisi mieli ajella museorekisteröidyllä silmäterällä muutenkin kuin kesällä, mutta kolhiminen pelottaa. Iidua pitää varjella yhdeksänvuotiaalle pojantyttärelle, joka ei vielä hetkeen pääse ajamaan sillä itse.

- Pappa on suunnitellut, että tämä on Lotan auto. Taloa ympäri sillä on ajettu kesästä lähtien.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.