Ilman sireeniä ajavallakin on kiire – Sireeni jätetään pois, jos se vaikeuttaa potilaan hoitoa tai poliisin toimintaa

Toisinaan näkee liikenteessä ambulanssin, poliisiauton tai paloauton ajavan hälytysvalot päällä, mutta ei sireeniä. Onko hälytysajoneuvoa silloin väistettävä samalla tavalla kuin vilkkuvalot ja sireeni päällä etenevää? Toisin sanoen, onko sillä silloin yhtä kiire? Vastaamassa ruiskumestari Tuomas Juuti Keski-Suomen pelastuslaitokselta.

Vaikka hälytysajoneuvossa ei ole sireeniä päällä, mutta on hälytysvalot, ajoneuvo on pelastustehtävässä. Silloin muun liikenteen tulee väistää sitä kuten sireenit päällä liikkuvaa ajoneuvoa.

Pitää kuitenkin tarkentaa, että lain mukaan hälytysajossa olevan ajoneuvon tulee pitää vilkkuja ja sireeniä päällä. Joissakin tilanteissa hälytysajoneuvot ajavat ilman sireeniä. Silloin hälytysajoneuvon kuljettajan tulee noudattaa erityistä varovaisuutta.

Miksi sireeni jätetään toisinaan pois?

Ambulanssissa sireeni jätetään pois silloin, kun joudutaan käyttämään radiota tai puhelinta esimerkiksi ennakkoilmoitusta sairaalan tehtäessä. Sireenin metelihän kuuluu voimakkaana myös auton sisälle. Poliisi voi jättää sireenin pois, koska ei halua kohteen tietävän poliisin tulosta. Myös paloautohälytyksissä voi olla tilanteita, joissa ei haluta hälytysäänen takia lisätä potilaan traumaa.

Yöaikaan ajettaessa tehtävän luonne huomioiden ajetaan ilman sireenejä. Usein paloauto jättää äänet pois keskellä yötä keskikaupungilla, jotta ei turhaan häiritse nukkuvia kaupunkilaisia.

Miten tulee toimia kaupungissa, jos hälytysajoneuvo lähestyy vilkut (tai vilkut ja sireeni) päällä?

On erittäin tärkeää, ettei tee hätiköityjä liikkeitä. Suurimpia vaaratilanteita aiheuttavat äkkijarrutukset ja suunnanmuutokset ilman vilkkua.

Hälytysajoneuvon kuljettaja pyrkii ennakointiin, ja jos edessä ajava painaa äkkiä jarrut pohjaan, pelivara loppuu.

Toisin sanoen: tee rauhallisesti se mitä aiot tehdä ja näytä vilkulla aikeesi. Jos hälytysajoneuvoa väistävä aikoo tien sivuun, hän laittaa vilkun päälle, jarruttaa hieman ja hiljentää vauhtia. Silloin hälytysajoneuvon kuljettaja tietää jo jarruvaloista, että kuljettaja on huomannut hälytysajon ja vilkusta, että tämä väistää.

Jos liikennevaloissa autot tukkivat tien, muutama auto voi ajaa päin punaisia ja näin tehdä tilaa hälytysajoneuvolle. Silloin pitää olla tietysti erityisen huolellinen, ettei aiheuta lisää vahinkoa, samoin kuin jalkakäytävälle väistettäessä.

Vauhtiaan voi kiihdyttää hieman, jos huomaa, että edessä on esimerkiksi bussipysäkki, johon voi väistää hälytyksessä olevaa ajoneuvoa.

Entä maantieajossa?

Moottoritiellä hälytysajoneuvo pyrkii etenemään vasenta kaistaa. Muiden ajoneuvojen tulee väistää oikealle kaistalle. Kaksikaistaisella maantiellä näytetään vilkulla, että aiotaan väistää tien reunaan. Silloin hälytysajoneuvolla on tilaa edetä keskellä tietä, kun vastakkaisilla kaistoilla autot ovat väistäneet tien sivuun.

Onko 60 kilometrin tuntivauhtia hälytysvalot päällä etenevä ambulanssi kiireellisessä tehtävässä?

Kyllä. Ensihoitotehtävillä potilaan tila on usein kriittinen. Silloin ei voi kaahata 120 kilometriä tunnissa eikä pujotella rajusti liikenteen seassa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .