Insigniasta pihi diesel

Taloudelliset Opel Insignia ecoFLEX-versiot ovat rantautuneet Suomeen. 2-litraisella dieselmoottorilla varustetun uutuuden hiilidioksidipäästöt jäävät alle 140 gramman kilometrillä, vaikka auton suorituskyky on jopa parempi kuin perusmallin. Insignia ecoFLEX on saatavana 95 kilowatin (130 hv) tai 117 kilowatin (160 hv) tehoisena.

Auton yhdistetty polttoaineenkulutus on molemmilla tehoversioilla vain 5,2 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 136 g/km. Pudotusta vastaavalla moottorilla varustettuihin perusversioihin on 0,6 l/100 km ja 18 g/km. Sports Tourer -farmarimallissa polttoaineenkulutus on laskenut vastaaviin perusversioihin verrattuna vielä desin enemmän ja CO2-päästöt ovat peräti 20 g/km aiempaa alemmat eli 139 g/km.

Opel on antanut ecoFLEX-nimen kunkin mallisarjansa poikkeuksellisen taloudellisille versioille. Tällaiset versiot löytyvät jo koko henkilöautomallistosta Opel GT:tä ja Antaraa lukuun ottamatta.

Valo opastaa


Suorituskyvystä ei haluttu kuitenkaan tinkiä, minkä takia ensimmäisen ja toisen vaihteen välitykset ovat lyhyemmät. Sen ansiosta Insignia ecoFLEXin 0-100 km/h kiihtyvyys on saatu pidettyä 95 kW (130 hv) version 11,1 ja tehokkaamman mallin 9,5 sekunnissa.

Kummankin version huippunopeus on puolestaan kasvanut hieman. Kuljettajan avuksi on sijoitettu mittaristoon taloudelliseen ajotapaan opastava vaihtovalo. Se antaa merkin aina kun on oikea hetki vaihtaa isommalle.

Vero alas


Opel Insignia ecoFLEXin pienemmät päästöt tarkoittavat Suomessa myös alempaa veroprosenttia, mikä näkyy entistä edullisempana hintana.

Insignia ecoFLEXin hinnat alkavat neliovisen 95 kilowatin (130 hv) tehoisen Edition-varustetason 31 402,07 eurosta. Viisiovinen maksaa reilut 200 euroa enemmän ja farmarimallin hinta on 32 653,40 euroa. Tehokkaampi versio on noin 2 500 euroa kalliimpi.

Tehoversio on saatavana myös huippuvarusteltuna Cosmona, jolloin sen hinta on korimallista riippuen 36 059,71, 36 311,47 tai 37 328,13 euroa.