Isoille automerkeille markkinaosuuksia

Taantuma ei vain vähentänyt autojen myyntiä, vaan muutti automerkkien markkinaosuuksia merkittävästi. Kymmenen suosituimman henkilöautomerkin osuus nousi Suomessa viime vuonna jo 72,8 prosenttiin, kun se vuonna 2008 oli 66 prosenttia.

Eniten suosiotaan kasvatti Toyota, joka nosti markkinaosuuttaan peräti 2,7 prosenttiyksikköä 16,2 prosenttiin. Kymmenen kärkimerkin joukossa markkinaosuuttaan kasvattivat myös Volkswagen, Ford, Skoda, Audi ja Mercedes-Benz. Hondan markkinaosuus pysyi ennallaan, mutta Volvo, Nissan ja Peugeot menettivät sitä.

30 myydyimmästä automerkistä kaikkien myynti kuitenkin laski. Peräti yli 60 prosentin miinukset kirjattiin Kialle, Fiatille, Saabille, Chryslerille ja Jeepille. Näistä Chryslerin ja Saabin myynti kärsi epävarmuudesta, kun tehtaiden kohtalosta keskusteltiin. Saabin jatkosta ei ole vieläkään lopullista tietoa. Fiatin maahantuonti puolestaan keskeytyi väliaikaisesti maahantuojan ongelmien takia.

Automalleissa Volkswagen Golf säilytti kärkitilansa, vaikka myynnistä katosi liki viidennes. Toyota Avensis oli kymmenestä suosituimmasta automallista ainoa, jonka myynti kasvoi, peräti 32,9 prosenttia. Myös henkilöautomalleissa kymmenen suurimman markkinaosuus kasvoi viime vuonna, 31,8 prosentista 34,3 prosenttiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.