"Ja höpönlöpö. Tuulilaseista ei ropise ajokieltoja jatkossakaan", sanoo kokenut katsastusmies

Jarno Viinikainen ihmettelee, miksi suomalaiset viestimet ovat tarttuneet muutaman kaupallisen yrityksen syöttiin.

Kokenut jyväskyläläinen katsastusmies Jarno Viinikainen pyörittelee harmistuneena päätään. Hän ihmettelee, miksi suomalaiset viestimet ovat tarttuneet muutaman kaupallisen yrityksen syöttiin ja lähteneet levittämään vinoutunutta tietoa toukokuussa voimaan tulevasta katsastussäädöksen muutoksesta.

Viinikainen ymmärtää, että tuulilasin korjauksia ja vaihtoja tekevät yritykset näkevät katsastuskeskustelussa bisneksen paikan. Hän kuitenkin suosittelee suomalaisille autoilijoille malttia ja uuden, 48-sivuisen katsastussäädöksen lukemista järkeä käyttäen.

– Uudessa katsastussäädöksessä tuulilasin tarkastaminen esitetään hyvin selvästi. Jos tuulilasi on vaurioitunut niin pahoin, että se vaarantaa vakavasti liikenneturvallisuutta, on mahdollisuus asettaa auto ajokieltoon. Normaalit halkeamat ja pikkuviat tuulilasissa ovat korjauskehotuksen arvoisia niin kuin tähänkin asti.

– Jos tuulilasin kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden, sen pitää olla todella huonossa kunnossa eli suunnilleen hirvikolarin jäljiltä. Eihän niin huonokuntoisilla tuulilaseilla kukaan ole tähänkään asti tullut katsastukseen, sanoo Viinikainen.

Ehjä tuulilasi on äärimmäisen tärkeä liikenneturvallisuuden osatekijä, muistuttaa Viinikainen. Hän kuitenkin tuomitsee liikenneturvallisuuden taakse piilotetun pelottelun ja taloudellisen hyödyn tavoittelun.

– Tuulilasit ovat kalliita, ja aina vaan kalliimmiksi käyvät. Ei ihmisiä pidä pelotella niiden tarpeettomaan vaihtamiseen, toteaa Viinikainen.

Viinikainen toppuuttelee muutenkin aiempia uutisia, joiden mukaan katsastuksissa annettavat ajokiellot lisääntyvät toukokuun 20. päivän jälkeen. Hänen mukaansa suoriin ajokieltoihin johtavien vikojen lista on kasvanut uudessa säädöksessä todella vähän.