Ja taas uusi kohu – Volkswagen pyytää anteeksi rasistiseksi leimattua Golf-mainosta

Voi voi... Se on raskasta tämä liike-elämä joskus, kun asiat eivät oikein suju. Edellisiä virheitä ja vääriksi osoittautuneita ratkaisuja paikattaessa alkaa niin raju yliyrittäminen, ettei lopulta ole ihan varmaa tietoa siitä, onko menty ojaan vai allikkoon.

Useat Volkswagen-johtajat pyysivät keskiviikkoiltana sosiaalisessa mediassa anteeksi uuden Volkswagen Golfin mainosta, joka on ympäri maailmaa tulkittu rasistiseksi.

– Ymmärrämme ihmisten tyrmistyksen ja paheksunnan. Ja ymmärrämme sen nimenomaan siksi, että olemme itsekin kauhistuneita. Mainoksemme loukkaa kaikkia tasa-arvoa edistäviä järjestöjä. Itse asiassa se loukkaa jokaista säädyllisesti ajattelevaa ihmistä. Volkswagen pyytää nöyrästi anteeksi aiheuttamaansa mielipahaa, kirjoitti Volkswagenin hallituksen jäsen Jürgen Stackmann twitter-viestissään.

Videomainoksessa suuri valkoinen käsi tönii tummaihoista miestä pois uuden Volkswagen Golfin luota. Lopulta mies joutuu pujahtamaan sisään kahvilan ovesta. Ja jotta mainosmiesten epäonnistuminen olisi täydellinen, kahvilan nimi sattuu olemaan Petit Colon. Ranskankielinen nimi tarkoittaa suomeksi Pikku uudisasukasta.

Mainoksen perimmäistä ajatusta on kovin vaikea hahmottaa.

Volkswagen on viime vuosina kerännyt urakalla kielteistä julkisuutta. Se on kokeillut koko lailla kaikkia epäonnistumisen lajeja alkaen päästöhuijauksista ja päättyen parhaillaan ratkottaviin Golfin ohjelmisto-ongelmiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.