Jos elokuvasta puuttui ihmeauto, Höylä sen teki

Jyväskyläläisellä Risto Höylällä on ollut yksi erikoisimmista ammateista Suomessa. Ammatille ei löydy oikein edes nimitystä. Hän on rakentanut tv-sarjojen ja elokuvien rekvisiitaksi vanhoja, autenttisen näköisiä autoja. Eikä pelkästään tietyn aikakauden automalleja, vaan käsikirjoitukseen sopivia härveleitä.

Kotipihan varastorakennuksesta löytyy muun muassa auton ja lentokoneen risteytys. Sitä tarvittiin Vääpeli Körmy -elokuvassa, jossa komppania lenteli itse rakentamallaan HorneTTuutilla, koska ei saanut herroilta rahaa lentokoneen hankintaan.

– Piti olla lentokoneen alusta ja Fordin kori.

Sellaisen Höylä rakensi.

Höylän elokuvaura alkoi, kun Mikko Niskanen tarvitsi vuonna 1976 Pulakapina-elokuvaansa vanhaa kuorma-autoa. Tuolloin Höylällä oli turvallinen työ autonasentajana. Virkavapauksia piti ottaa useita, kun sana levisi, ja yhä useampi suomalainen elokuvantekijä tarvitsi Höylän apua.

Päätös vakityöstä luopumisesta tuli, kun Rauni Mollberg pyysi häneltä autoja Tuntemattoman Sotilaan kuvauksiin.

Höylä pääsi itsekin näyttelemään. Muun muassa Tuntemattoman sotilaan kuvauksissa hän toimi rakentamansa ambulanssin kuljettajana. Se oli monen mieleen jäänyt kohtaus, jossa ambulanssia tulitettiin ja silmiin haavoittunut Hietanen eli näyttelijä Pirkka-Pekka Petelius alkoi ohjata haavoittuneita ulos auton takaovesta.

Usein elokuvien autot on kasattu osista.

– Olen esimerkiksi irrottanut paloautosta korin ja lisännyt alustaan oikean aikakauden kuorma-auton tai linja-auton korin.

Samaa autoa on saatettu käyttää sitten useassa elokuvassa, omaan aikakauteen sopivaksi muunneltuna.

Höylä oli usean vuosikymmenen ajan Suomen ainoa lavasteautojen tekijä. 2000-luvun alussa haettiin nuoremmasta polvesta jatkajaa. Lopulta löytyi Mika Tanner Pornaisista.