Jos halpalentoyhtiöt saisivat päättää, tällaisessa karsinassa me matkustaisimme

Tervetuloa purkkiin, sardiinit!

Siinä jokseenkin ensimmäinen mieleen pulpahtava ajatus, kun katselee uutta lentokoneiden istuinjärjestelmää, jonka italialainen Aviointeriors-yhtiö esitteli Hampurin ilmailumessuilla.

Italialaiset esittelivät ensimmäiset "tilaa säästävät istuimensa" jo kahdeksan vuotta sitten. Monia halpalentoyhtiöitä kiinnostaneen tuotteen nimi oli silloin Skyrider, mutta sen lento katkesi alkuunsa, kun ilmailuviranomaiset torppasivat epämukavilta näyttäneen istuinjärjestelmän turvallisuussyistä.

Aviointeriors ei kuitenkaan lannistunut. Nyt se on tuonut nähtäville Skyrider 2.0:n, joka italialaisten mukaan voisi mullistaa lyhyiden ja keskimatkojen lentoliikenteen.

Skyrider 2.0:ssa matkustajat ovat puolittain istuvassa ja puolittain seisovassa asennossa. Valmistaja kutsuukin uutuutta "mukavaksi satulatuoliksi".

Hampurin messuilla istuimia testanneet totesivat, ettei asento ole hassumpi, jos siinä tarvitsee olla vain vähän aikaa. Sen sijaan jo tunnin kököttämisen arveltiin puuduttavan pahasti.

Skyrider 2.0 -järjestelmässä peräkkäisten istuinten selkänojat ovat 58,4 senttimetrin päässä toisistaan. Se tarkoittaa Aviointeriors-yhtiön mukaan, että kaikkiin lentokonetyyppeihin saisi sopimaan vähintään 20 prosenttia enemmän istuimia kuin nykyään.

Kovin epämukavilta nuo maistuvat.

Keskisuomalaisen toimitus päätyi heti hahmottelemaan toista ratkaisua, jos lentokoneisiin kerran on väkipakolla tungettava lisää matkustajia. Miten olisi horisontaalinen istuinratkaisu eli matkustajien sijoittaminen letkeään vaaka-asentoon. Kerrossänky-henkisellä ratkaisulla voisi lentokoneeseen lastata paljonkin väkeä. Jos tylsällä lennolla voisi ottaa pienet päiväunet, kukaan ei valittaisi ahtaudesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.