Juhlatunnelmaa Rallimuseossa – "lentävä suomalainen" sai oman nimikkopokaalinsa

75-vuotias Simo Lampinen rallattelee mieluummin kaupungissa kuin metsässä.

Kun Rallimuseo avattiin kaksi vuotta sitten, oli Simo Lampinen leikkaamassa avajaisnauhaa. Legendaarista ”lentävää suomalaista” oli pyydetty Rallimuseon suojelijaksi. Vastaus oli kyllä.

– Avajaisten päivämäärä oli valittu hemskatin hyvin. Se oli vuonna 2016 kesäkuun 16. päivä, kello 16.16. Se oli fantastinen juttu, muisteli Lampinen viikko sitten Mobilian Autokylässä.

Tällä kertaa Rallimuseossa vietettiin iltaa autourheilun ystävien ja mesenaattien kesken. Samalla hörpättiin kakkukahvit, sillä Lampinen täytti kesäkuussa 75 vuotta. Hän on tehnyt ja tekee edelleen aktiivisesti työtä autourheilun hyväksi.

Kunnianosoituksena päivänsankarille AKK Motorsport julkisti perustavansa Flying Finn Simo Lampinen -pokaalin. Stipendin sisältävällä palkinnolla tuetaan nuorisotyötä. Se jaetaan vuosittain Lampisen valitsemalle nuorelle autourheilijalle.

Missä on Simo Lampinen, siellä ovat myös lentävät autot ja jutut. Hän kuuluu ”vanhan liiton” Flying Finn -tittelin saaneisiin ralliajajiin. Juhlaillassa Lampinen täsmensi, että kunnia kuuluu alunperin hänen esikuvalleen, nyt 80-vuotiaalle Rauno Aaltoselle. Tarina kuuluu näin:

– Vuonna 1963 Rauno ajoi Minillä Tony Ambrosen kanssa Ranskan alppirallissa, oli yleiskilpailussa toinen ja voitti turistiluokan. Sen jälkeen Motoring News -lehti kirjoitti suurella ”What a Flying Finn”, kertoi Lampinen.

Rallimuseossa on esillä laaja kattaus menneiden vuosikymmenten kalustoa ja varusteita. Rally Hall of Fame on rallimaailman kunniakerho, jonne valitaan vuosittain uusia kasvoja. Tänä vuonna kunnian saivat Markku Alén, Ove Andersson, Reinhard Klein ja Simo Lampinen.

Lampisen ralliura alkoi, kun hän sai ajokortin 18-vuotiaana. Ura päättyi vuonna 1979 Jyväskylän Suurajoihin. Hän oli voittanut Jyväskylässä kolme kertaa, mutta viimeinen ralli päättyi keskeytykseen. Tuolloin autona oli Triumph TR7 V8.

– Triumph on kaunis auto, mutta hankala ajaa sen takia, että siinä istutaan niin takana, melkein taka-akselin päällä. Se on kuin heitettäisiin vasaraa seinään varsi edellä, kuvaili Lampinen.

Lahtelainen Klaus Wilkman omistaa Triumph TR7:n, joka on tehty Lampisen uran viimeiseksi jääneen kilpa-auton mukaiseksi. Wilkman oli tuonut sen Mobilian pihaan juhlaväen ihailtavaksi.

– Triumph on tehty Simon kunniaksi, mutta käyttöä varten. Sillä ajetaan kilpaa. Toissa vuonna sillä voitettiin EM-pronssia historic-rallissa, kertoi Wilkman.

Triumphin kojelaudassa on laatta vuodelta 2012, jossa lukee ”approved by” Simo Lampinen ja John Davenport. Lampinen vahvistaa, että kaikki on tehty viimeistä piirtoa myöten alkuperäisen tehdasauton mukaan. Yksityiskohtiin apua saatiin myös englantilaiselta Davenportilta, joka oli aikoinaan Lampisen kartturi ja Triumphin tallipomo.

Simo Lampinen on asunut Hampurissa 11 vuotta vaimonsa Mirjan kanssa. Hän viihtyy suurkaupungissa erinomaisesti. Sieltä on hyvät yhteydet sukkuloida maailmalle ja Suomikin vain parin tunnin lentomatkan päässä.

– Olen tehnyt erämaassa niin paljon ralleja, että nyt kun ikääkin on tullut, haluan olla city boy enkä yksin metsässä, naurahti Lampinen.

Ralleja hän ei kuitenkaan kyllästy kiertämään. Seuraava pysäkki on reilun parin viikon päässä Turkin MM-rallissa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .