Junat haastavat lentokoneet nopeuskisaan

Jopa 380 kilometrin tuntinopeudella kiitävät suurnopeusjunat yhdistävät lähivuosina Euroopan tiheänä verkkona. Ne haastavat lentoliikenteen ja autot kilvassa matkustajista yhä ruuhkaisemmilla reiteillä maanosan suurten asutuskeskusten välillä.

Suurnopeusjunien markkinajohtajaksi nousseen Euroopan investoinnit suurnopeusjuniin nousevat vuosikymmenen loppuun mennessä lähes 600 miljardiin euroon. Jättisatsauksilla rakennetaan maailman laajin ja tihein yhtenäinen suurnopeusjunien verkko.

Eurooppaan rakennetaan EU:n komission liikenteen pääosaston mukaan kaikkiaan 30 000 kilometriä suurnopeusrataa. Jo tehtyjen päätösten mukaan jättiurakasta 20 000 kilometriä on valmiina vuonna 2020.

Määritelmän mukaan suurnopeusjunia ovat junat, joiden nopeus ylittää 250 kilometriä tunnissa. Tekniikan kehitys on nostanut huippunopeudet jo 380 kilometriin tunnissa.

Kiinassa oli kesällä käytössä noin 1 200 kilometriä rautatietä suurnopeusjunille. Kiinan nopeista junista tunnetuin on Shanghain lentokentälle liikennöivä Maglev-juna. Sen suurin matkanopeus on teoriassa 430 kilometriä tunnissa. Magneeteilla yhdellä raiteella leijuvien junien yleistymisen esteenä on niiden hurja hinta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.