Jyväskyläläinen insinööri ratkaisi autoteollisuuden miljardiongelman – "Menin nukkumaan ja oivalsin"

Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK on patentoinut ratkaisun yhteen autoteollisuuden miljardiongelmista.

Aiemmin maailman suurimpana autojen turvatyynyvalmistajana toiminut japanilainen Takata ajautui konkurssiin sen jälkeen, kun sen laitteet laukaiseva kaasunkehitysyksikkö saattoi räjähtää liian voimakkaasti. Vialliset turvatyynyt yhdistettiin ainakin kahteenkymmeneen kuolemantapaukseen, ja Takata joutui maksamaan pelkästään Yhdysvalloissa miljardin dollarin sakot.

Ongelma johtui turvatyynyjen kaasuntuottamisessa käytetyn ammoniumnitraatin ominaisuuksien muutoksesta kovissa lämpötilanvaihteluissa. Vaaralliset räjähdykset keskittyivät Yhdysvaltojen Floridan kaltaisille alueille, jossa lämpötila nousee päivisin voimakkaasti ja autoissa käytetään jäähdyttävää ilmastointia.

JAMKin hankkeessa ratkaistiin se, kuinka ammoniumnitraattia valmistetaan niin, että sen räjähdysvoima pysyy samanlaisena lämpövaihteluista huolimatta.

– Turvatyynyjen laukaisujärjestelmä tarvitsee hallitun räjähdyksen, joka on riittävän voimakas täyttääkseen tyynyn kaasulla, mutta ei niin voimakas, että siitä olisi vaaraa auton matkustajille, JAMKin ANST-hankkeen projekti-insinööri ja patentin keksijä Mauno Harju kertoo.

Harju kertoi tehneensä tutkimuksia ammoniumnitraatista jo 1990-luvulla ja havahtuneensa uutisiin turvatyynyvalmistajien ongelmista.

– Yhtenä iltana olin selaillut näitä uutisia. Sitten menin nukkumaan ja aamulla oivalsin, että minulla on ratkaisu ongelmaan, jota ei pitäisi olla olemassa, Harju kertoi Keskisuomalaiselle maanantai-iltana.

JAMKin ratkaisulla halutaan osoittaa, että ammoniumnitraattia voidaan edelleen käyttää turvatyynyissä. Se on Harjun mukaan myös puhtaampi, turvallisempi ja edullisempi kuin nyt markkinoilla käytössä olevat ratkaisut.

JAMKin patentti tarjoaa isot liiketaloudelliset mahdollisuudet, mutta sen eteneminen autoteollisuuden käyttöön on pitkä ja epävarma prosessi. JAMK on jättänyt niin sanotun PCT-hakemuksen kansainvälistä patentointia varten. Jos hakemus hyväksytään, pitää autoteollisuuden suuriin kohdemaihin edetä yksi kerrallaan.

– Patentoinnissa voisi kestää muutama vuosi ja sen jälkeen muutama vuosi lisää, että se saadaan markkinoitua valmistajille. Meillä on jo yhteyksiä olemassa autoteollisuuteen ja tiedämme, mitä siellä ajatellaan keksinnöstä, Harju kertoi.

Jyväskylän ammattikorkeakoulu on osakeyhtiö ja se omistaa patentin.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .