Jyväskylän Vilkkutiellä harjoitetaan huoltoa Amerikan tyyliin – Täällä kiihtyy moottori eikä asiakas

Kun yrityksen nimi on Speed Corner ja osoitteena Vilkkutie, saa jo vinkin siitä, mitä tuleman pitää. Perillä vahvistuu, että uusi jyväskyläläinen paja on erikoistunut vauhdikkaisiin vehkeisiin.

Huoltohallissa on pari Cobraa, Chrysler ja Corvette. Yhteen vaihdetaan ruiskumoottori ja tehdään äänieristys, toisesta laitetaan sisustus uusiksi, kolmanteen uusitaan kytkin ja neljännen taka-akseli odottaa korjausta.

Autojen lisäksi hallissa seisoo pari Harley-Davidsonia ja pukilla lepää moottoriveneen V8-kone. Kaikki kuuluvat Speed Cornerin osaamisalueisiin.

– Olemme erikoistuneet Amerikan autojen ja kiihdytysautojen korjaukseen ja huoltoon. Lisäksi myymme viritysosia ja varaosia, joita tilaamme suoraan Jenkeistä, sanoo yrittäjä Tommi Huhtanen.

 

Huhtanen asui Yhdysvalloissa seitsemän vuotta ja työskenteli siellä autoalalla. Lisää korjaamoalan kokemusta kertyi 20 vuoden verran Kotkassa, joka on Speed Cornerin syntypaikka.

Jyväskylään Huhtanen muutti nelisen vuotta sitten ja työskenteli muiden leivissä autohuollossa, kunnes halusi taas omaksi pomokseen. Henkilökohtaiset suhteet amerikkalaisiin ammattipiireihin toimivat edelleen hyödyllisenä linkkinä, kun tavaraa tilataan Keski-Suomeen.

 

Toisena yrittäjänä hallissa toimii Matti Pehkonen, joka on pyörittänyt omaa huolto- ja asennusfirmaansa aiemmin Laukaasta käsin, mutta asuu nyt Jyväskylässä. Pehkonen on jenkkiautojen harrastaja, jonka käsissä rauta taipuu.

– Kiihdytysautoista kaikki alkoi. Teen paljon siihen liittyviä erikoishitsaushommia, kuten rakennelmia, turvakaaria ja putkirunkoja, toteaa Pehkonen.

Kesäkuussa avattu Speed Cornerin päämaja on ulkoasultaan vielä viimeistelyä vailla, mutta toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin. Sana on kiirinyt jo Jyväskylää pidemmälle. Asiakkaat ovat tuoneet autojaan huollettavaksi Helsingistä asti.

Speed Cornerin kanssa samoilla apajilla toimii muitakin yrityksiä. Tommi Huhtanen ja Matti Pehkonen luottavat siihen, että laadukkaalle palvelulle on markkinarakoa. He eivät pyri torppaamaan toisten bisneksiä, vaan tekevät yhteistyötä monien kanssa ja pystyvät siten tarjoamaan asiakkaalle monipuolisempia palveluja.

– Amerikassa opin, että asiakas on aina kuningas. Suomessa palvelu on siihen verrattuna usein huonoa. Uskomme, että kun asiakkaat saavat meiltä todella hyvää palvelua, niin se tuo lisää asiakkaita, arvioi Huhtanen.

 

Moni autoharrastaja tykkää laittaa autoaan entistä ehommaksi, mutta läheskään kaikista ei ole tee-se-itse-tyypeiksi. Ummikkona ostetut varaosat ja kokeilut voivat käydä kalliiksi.

– Laatu ratkaisee myös varaosissa. Jos omat taidot eivät riitä, meiltä saa opastusta oikeisiin hankintoihin. Hoidamme myös asennuksen, jos asiakas niin haluaa, vinkkaa Pehkonen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .