Kaahaajat vaarantavat henkiä tietyömailla – mittauksessa surulliset lukemat

Pahimmillaan vain muutama prosentti autoilijoista noudatti rajoitusta, Liikenneviraston selvitys kertoo.

Tietyömaiden ohi ajetaan usein ylinopeudella, joskus suurellakin, Liikenneviraston selvitys kertoo.

Virasto mittasi liikenteen nopeutta kolmen tietyömaan kohdalla viime kesänä. Kohteet olivat kantatie 65:n asfalttityömaa, valtatie 3:n siltatyömaa ja valtatie 5:n parannushanke Mikkelin kohdalla.

Mitatut nopeudet vaihtelivat työmaittain. Kantatie 65:n työmaan kohdalla autoilijat noudattivat melko hyvin nopeusrajoituksia, valtatie 5:n työmaalla mitatut nopeudet olivat vain vähän korkeammat kuin työmaan nopeusrajoitukset.

Valtatie 3:n siltatyömaan lukemat olivat kuitenkin omassa luokassaan: Vain neljä prosenttia autoilijoista ohitti työmaan sallittua nopeutta päivällä. Yöllä nopeusrajoitusta noudattaneiden autoilijoiden määrä putosi kahteen prosenttiin työmaan ohittaneista.

Tietyömaiden nopeusrajoituksilla pyritään työntekijöiden turvallisuus, Liikennevirasto muistuttaa. Kovassa nopeudessa sekä autoilijan että työmaan työntekijän mahdollisuudet havainnoida ympäristöään heikentyvät, mikä lisää vaaratilanteiden riskiä.

Liikenneviraston selvityksessä huomattiin myös, että nopeusnäytöt tietyömailla paransivat nopeusrajoitusten noudattamista. Virasto aikoo lisätä niiden käyttöä.