Kaikkien tuulitunneleiden äiti on Volvon uusi valtti

Ei ole salaisuus, että autoteollisuus tavoittelee kaikin keinoin alhaista polttoaineen kulutusta ja pieniä hiilidioksipäästöjä uusissa malleissaan. Volvo ottaa taistelussa käyttöön entistä järeämmän aseen. Yhtiö on rakentanut maailman nykyaikaisimman tuulitunnelin.

Tuulitunnelin puhaltimen halkaisija on yli kahdeksan metriä ja sen tuottaman puhurin nopeus on 250 kilometriä tunnissa. Tunnelin liikkuvalla alustalla auton pyörät saadaan liikkumaan nopeudella, joka vastaa 260 kilometrin tuntivauhtia.

– Olemme onnistuneet vähentämään uuden Volvon ilmanvastusta yli kymmenellä prosentilla. Tämä tarkoittaa noin kolme grammaa vähemmän hiilidioksipäästöjä kilometriä kohti. Noin 20 miljoonan euron investointi tuulitunneliin on jo maksamassa itseään takaisin, kertoo Volvon aerodynamiikan asiantuntija Tim Walker.

Ilmanvastuksen pieneneminen näkyy heti polttoaineen kulutuksessa. Volvon laskelmien mukaan kymmenen prosentin vähennys ilmanvastuksessa voi tuoda 0,3 litran säästöt polttonesteen käytössä sadalla kilometrillä. Paljon ajavalle autoilijalle se merkitsee jopa sadan litran bensasäästöä vuodessa.

Kaikki renkaat pyörivät uudessa tunnelissa

Jo Volvon edellinen tuulitunneli edusti huipputekniikkaa, kun se rakennettiin vuonna 1986. Uudessa tunnelissa ei kuitenkaan ole yli 20 vuoden takaisesta mitään jäljellä, sillä mittauslaitteet ja autoteollisuuden vaatimukset ovat muuttuneet täysin.

Volvon uuden tuulitunnelin perusidea on se, että testattavana olevan auton kaikkien renkaiden tulee pyöriä hihnalla, joka simuloi maantietä. Yhtiön mukaan perinteiset tuulitunnelit eivät anna riittävää kuvaa auton aerodynaamisista ominaisuuksista, koska testiautot seisovat tuulitunneleissa paikoillaan.

– Tilanne on sama kuin jos mittaisimme auton aerodynaamisia ominaisuuksia pysäköintialueella voimakkaan myrskyn aikana. Uusi tuulitunnelimme on suunniteltu toistamaan ilmavirtaukset tarkasti auton ympärillä ja alapuolella. Siis todellisilla maantienopeuksilla ajettaessa, Tim Walker kertoo.

Yhdistetyssä maantie- ja kaupunkiajossa (keskinopeus 33 kilometriä tunnissa) ilmanvastus muodostaa noin neljänneksen polttoaineen kokonaiskulutuksesta. Kun nopeus nostetaan 90 kilometriin tunnissa, ilmanvastuksen osuus on yli 50 prosenttia.

– Alkuperäisessä tuulitunnelissa painopiste oli auton korissa. Uudella tuulitunnelilla saamme luotua kokonaiskuvan, joka ottaa huomioon myös korin alapuolen ja pyörät. Uusi tunneli tarjoaa parempia simulaatiotekniikoita, joiden ansiosta olemme voineet parantaa aerodynaamisia ominaisuuksia huomattavasti, Tim Walker toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.