Kannattaako uuteen autoon ostaa alumiinivanteet, vai pärjääkö peltivanteilla?

Moni uuden auton ostaja on automyyjän kysymystulvan alla. Otatko autoosi sitä tai tätä, laitetaanko vielä tästä halvalla tälläinen. Yksi kysymys koskee renkaita ja vanteita. Moni automerkki tarjoaa perusmallin autoa peltivanteilla varustettuna. Otatko ne, vai 600 euron lisämaksusta alumiinivanteet? Laitetaanko samalla talvirenkaat, jep ja millähän vanteilla?

Alumiinivanteiden valitsija joutuu vielä pähkäilemään valitseeko auton kalliimmat merkkivanteet vai halvemmat yleisvanteet. Pärjääkö niillä auton mukana tulevilla peltivanteilla? Neuvoa voi kysyä rengasliikkeestä. Point-S:n Erkki Koivuranta antaa muutaman vinkin.

- Kun verrataan samankokoisia vanteita, ei kuljettaja voi sanoa kummat vanteet auton alla on. Joku voi kehua alumiinvanteiden parantavan auton ominaisuuksia, mutta kyllä se on lähinnä ulkonäöllinen seikka. Renkaiden valinta muuttaa auton käyttäytymistä enemmän kuin vanteet.

Peltivanne eroaa alumiinivanteesta ulkoisesti sillä, että vanteen päälle laitetaan pölykapseli ja itse vanne peittyy muovisen kapselin alle. Alumiinivanne on valmistettu yhdestä kappaleesta ja sen päällä on maalikerros ja lakkaus. Alumiinivanne naarmuuntuu helpommin reunakiveykseen, peltivannetta suojaa jonkin verran pölykapseli.  Ajaessa pölykapseli saattaa irrota vanteen päältä, eikä sitä yleensä löydä.

Sekä pelti- että alumiinivanteen saa lommoille ajamalla tarpeeksi kovaa terävään monttuun tai reunavalliin. Peltivanne kestää periaatteessa tärskyjä paremmin ja se joustaa, alumiinivanne murtuu ja halkeaa helpommin.

- Kyllä pienimmät lommot saa korjattua. Alumiinivanteen halkeamat vaativat hitsaamista, hiomista ja maalaamista. Erikoiset ja kalliit vanteet kannattaa korjata. Yksittäisen vanteen samanlaista korvaajaa kannattaa kuitenkin kysellä. Kaikkien neljän vanteen uusiminenkaan ei ole mahdoton pläjäys, halvin neljän kappaleen sarja maksaa meillä 330 euroa, kertoo Erkki Koivuranta.

Huolellisesti pidetyinä vanteet kestävät koko auton elinkaaren ajan. Molemmat vannetyypit kannattaa pestä ja puhdistaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Alumiinivanteet kannattaa vielä vahata vannevahalla, joka suojaa suolan ja korroosion vaikutukselta.

Katso video vanteiden eroista.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .