Kansanedustaja ihmettelee: Hallitus pidentää ensin työnhakijan työmatkaa ja poistaa sitten kilometrikorvaukset

Hallituksen liikennepolitiikka rankaisisi haja-asutusalueilla asuvia ja työttömiä, Mika Kari (sd.) arvostelee.

Sdp:n kansanedustaja Mika Kari arvostelee lauantaina julkisuuteen tulleita tietoja hallituksen liikennepoliittisista suunnitelmista sekä realismin puutteesta että huonosta seurausten ennakoinnista.

Kauppalehti kertoi eilen nimettömiin lähteisiin viitaten, että hallitus pohtii esimerkiksi auto- ja ajoneuvoverosta, kilometri- ja työmatkakorvauksista ja työnantajan tarjoamista pysäköintieduista luopumista osana suurta liikenneuudistusta.

Ajoneuvoveron tilalle olisi Kauppalehden mukaan tarjolla erilliselle liikenneverkkoyhtiölle maksettava ajoneuvon päästöihin tai käyttövoimaan perustuva asiakasmaksu, joka lehden tietojen mukaan perustuisi ajoneuvon päästöjen suuruuteen tai käyttövoimaan.

Hallitus haluaisi myös suosia joukkoliikennettä yksityisautoilun kustannuksella. Tavoitteisiin liittyen valtio rahoittaisi aiempaa enemmän kaupunkien kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen hankkeita.

– Mikäli Kauppalehden saamat tiedot pitävät paikkansa, vaikuttaa siltä, että hallitus on tekemässä rajuja toimia, joilla on suuri vaikutus etenkin haja-asutusalueella ja ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvien suomalaisten työssäkäyntiin, Kari sanoo.

Monelle yksityisauto on ainoa väline, jolla pääsee kauppaan tai töihin. Kaikkialla ei ole julkiselle liikenteelle samanlaisia edellytyksiä, vaikka julkista liikennettä pitääkin kehittää, Kari muistuttaa.

Hallitus on Karin mukaan lyömässä korville myös työttömiä huolimatta tavoitteestaan parantaa suomalaisten työllisyysastetta.

– Hallituksen tavoite vaan näyttää ajautuneen vastaantulijoiden kaistalle, kun ensin pidennetään työttömälle työnhakijalle sopiva työmatka kolmeen tuntiin ja nyt perään oltaisiin viemässä näiltä samoilta pitkänmatkankulkijoilta myös kilometrikorvaukset.

Karin mukaan hallituksen ajatuksista pitäisi päästä puhumaan hyvissä ajoin, ettei järjestelmään jäisi valuvikoja. Autoa käyttävät tarvitsevat myös aikaa sopeutua muutoksiin, Kari sanoo.

– Hallitus on jo liian monessa kohdassa joutunut korjailemaan omia jälkiään. Tällä kertaa kannattaisi edes yrittää tehdä asiat niin, ettei hallitus kohta taas joudun ajamaan pakki päällä.

STT kertoi lauantaina, ettei Kauppalehden uutisoimista uudistuksista ole käyty poliittista keskustelua.

Lähteet: Kauppalehti

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.