Kato mikä Rodi

Sumiaislaisen Ari Hirvosen omistama, vuosimallin 1931 Ford A Coupe, huomataan liikenteessä. Hän osti auton netin kautta Yhdysvalloista seitsemän vuotta sitten.

– Tätä mallia on valmistettu niin paljon, että sen pystyy vielä jotenkin ostamaan. Vanhoissa Fordeissa on myös tosi kalliita malleja.

Hirvonen on vaihtanut autovanhukseen lähes kaiken; V8-moottorista, vaihteista ja jarruista lähtien. Työtä on helpottanut se, että muiden merkkien varaosia vanhoihin Fordeihin saa hankittua helposti netin kautta.

Niinpä vanhoista elokuvista tuttu Ford kulkee moottoriteilläkin lujaa kuin nyky-Bemari. Myös leveiden renkaiden perusteella voi päätellä, ettei kyse ole ihan alkuperäisestä, museorekisterissä olevasta autosta.

Autenttista autossa on vain vähän. Edes penkkien nahkaverhoilu ei ole enää 30-luvulta, ei myöskään mittaristo.

– Alkuperäisessä versiossa oli kaksi mittaria, nopeus- ja bensamittari, tässä on kolme enemmän, Hirvonen sanoo.

1930-luvulla rakennettua autossa ovat pellit ja alusta.

– Ei ole tarvinnut hitsailla ollenkaan. Oli sellaisessa kunnossa kuin amerikkalainen myyjä lupasi, Hirvonen kertoo.

Vuonna 2009 valmiiksi saatu, hyväksytty ja katsastettu Ford ei ole Hirvosen ensimmäinen Rod-auto. Ensimmäinen itse valmiiksi rakennettu se kuitenkin on.

– 1990-luvulla vaihdoin Pontiacin vuoden 1935 mallin Fordiin, autorakentaja kertoo.

Talvisin hän ei Fordillaan ajele, sillä autossa ei ole lämmitystä.

Hirvonen suunnittelee maalaavansa Fordinsa vielä kerran, ja nykyinen maastonvihreä saa väistyä uuden värin tieltä. Ensimmäinen väri autossa Hirvosen aikana oli harmaa, johon hän lisäsi 1950-luvulla autonrakentamisessa käytettyä shakkiruutua.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .