Katsastustilaston mukaan automalli voi olla vikaherkkä, mutta kaupassa se viedään silti käsistä – "Autoilu on fiiliksen ja järjen vaakakuppi"

Katsastusten vikatilastot ovat kiintoisaa luettavaa. Joidenkin autoihmisten mielestä ne toimivat hyvänä apuvälineenä käytetyn auton ostossa. Toiset puolestaan muistuttavat, ettei niistä voi automallien vuosittaisten ajomäärien ja käyttötarkoitusten erilaisuuden vuoksi päätellä paljonkaan.

Traficomin katsastusraportti vuodelta 2018 julkistettiin äskettäin.

Kannattaako raporttia tutkia, jos on etsimässä vaikkapa 5–7 vuotta vanhaa käytettyä autoja, Veljekset Laakkonen Oy:n vaihtoautojen myyntipäällikkö Anssi Tawast?

– Kannattaa ja ei kannata. Katsastusraporttia pitää joka tapauksessa osata lukea oikein, jotta siitä olisi poimittavissa jotakin kättä pidempää ostopäätöksen tueksi.

– Hylkäysprosenttien lisäksi kannattaa tutkia hylkäysten syitä. Eihän se automallin laadusta tai luotettavuudesta sinänsä paljon kerro, jos jollakin ajanjaksolla on vaikkapa suuri määrä talvirenkaiden nastapoikkeamasta tai tuulilasin hankautuneisuudesta johtuvia hylkäyksiä, sanoo Tawast.

 

Vuoden 2018 katsastusraportissa on kuitenkin huikeita eroja esimerkiksi käyttöönottovuosien 2011–2013 mallikohtaisissa hylkäysprosenteissa.

Esimerkiksi vuonna 2011 käyttöön otetuista Renault Clioista joka kolmas hylättiin viime vuonna määräaikaiskatsastuksessa. Saman ikäluokan Audi A7 hylättiin alle kaksi kertaa sadassa katsastuksessa.

– Noiden kahden hylkäysprosentin ero on niin suuri, että siitä voi tietenkin jo päätellä jotakin. Sen verran täytyy kuitenkin kilpailevan merkin eli Renaultin puolesta sanoa, että tuon ikäluokan Cliot ovat vaihtoautoina erittäin kysyttyjä. Kun Clio kaupanteon yhteydessä tulee vaihtoautohalliin, se myydään melko nopeasti. Asiakkailla on siis hyviä Clio-fiiliksiä, näyttävätpä katsastusraportit mitä tahansa, Tawast toteaa.

Anssi Tawastin mukaan eräiden automallien hylkäysprosentit tiedetään suuriksi, mutta niitä ostetaan silti yksinkertaisesta syystä.

– Joitakin automalleja valmistetaan halpuuden ideologialla. Silloin asiakas tietää jo ostaessaan, että tämän auton valmistuksessa on joissakin ratkaisuissa aivan varmasti tingitty. Jos auton käyttö on pääsääntöisesti vaikkapa ajamista lähikauppaan ja takaisin, voi halpatuotteen valitseminen olla toimiva ratkaisu. Mikäli niin sanotusti kustannustehokkaasti valmistettu automalli joutuu luonnettaan rajumpaan käyttöön, vikoja alkaa hyvin todennäköisesti ilmetä, muistuttaa Tawast.

 

Siispä yhteenveto. Kun tämän jutun yhteydessä listataan käyttöönottovuosien 2011–13 mallikohtaisia hylkäysprosentteja viime vuodelta, kuinka vakavasti otettavia listoja ne ovat?

– Niistä kannattaa tehdä päätelmiä, mutta ei liikaa. Autoilu on sellainen fiiliksen ja järjen vaakakuppi, jossa kannattaa luottaa omiin mieltymyksiinsä, kokemuksiinsa ja tarpeisiinsa.

– Minä esimerkiksi tykkään mallisarjojen loppupään tuotannosta. Silloin lastentaudit ovat jo varmasti rapisseet pois ja parannuksia on tehtailla tehty pikku hiljaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .