Katto auki koko kesän – Mercedes-Benzit ovat luotuja kulkemaan, vaikka kaikki eivät pääse kirmaamaan

Aurinkoinen kesä on hellinyt avoauton omistajia. Niin myös Seppo Santalaa, jonka Mercedes-Benzin mittariin on kertynyt paljon kilometrejä toukokuusta lähtien.

– Normaalisti harrasteautolle kertyy kilometrejä 1000–2000 vuodessa, mutta nyt on jo tullut 3000 ja vielä on yksi klubin M-B Tour ajamatta elokuussa.

Klubi on Suomen Mercedes-Benz Klubi ry ja Tour on yksi sen monista jäsentapahtumista. Vaajakoskella asuva Santala on klubin jaospäällikkö Keski-Suomen alueella.

– Klubista on hyötyä Mercedes-harrastajille, sieltä saa asiantuntemusta. Esimerkiksi kuulin tästä autosta klubin kautta, se ei ollut julkisessa myynnissä.

Mercedes-Benz 300 SL on vuosimallia 1990. Santala kävi hakemassa sen samasta autotallista, jonne edesmennyt jyväskyläläinen omistaja oli sen aikoinaan uutena hankkinut.

– Auto oli löytö, ajettu vain vähän yli 30 000 kilometriä. Tällä historialla ja näillä kilometreillä ei tule montaa vastaan. Katsastusmiehetkin totesivat, ettei auto ole tainnut nähdä lunta koskaan. Kaupassa tuli mukana käyttämättömät nastarenkaat alkuperäisillä alumiinivanteilla.

Santala teetätti Mersulleen asiantuntijan kuntoarvion. Perusteellisessa syynissä auto sai parhaimman 1-luokan leiman, joka tarkoittaa virheetöntä ja huippukuntoista ajopeliä.

Kaksipaikkainen avoauto on tyylikäs yhdistelmä metallinhohtoista hopeaa ja punaista verhoilua.

– Värimaailma sopii täydellisesti ensimmäiseen SL-mallisarjaan, joka oli perinteisesti puna-hopea. Saksasta saadun tiedon mukaan näitä on tehty tehtaalla vain 27 tällaisella sisustuksella.

Autossa on automaattivaihteisto, mutta muuten varustus on pelkistetty. 3-litrainen bensakone tuottaa 190 hevosvoimaa.

– Tämä on Suomi-edition, puristinen valinta harrastaja-autoksi. Perusversio on hyvä tällaiselle autoharrastajalle, jolla on peukalo keskellä kämmentä, niin on vähemmän rikki meneviä asioita, tuumaa Santala.

On myös avoautoja, joita ei päästetä kirmaamaan villinä, edes kesällä. Jouni Salosen Mercedes-Benz 500 SL on sellainen.

– Vähemmän tulee tällä ajettua. Kun aurinko paistaa, on liian kuuma ajaa eikä ilmastointi auta, kun on katto auki. Sadekelillä ei ajeta ollenkaan, koska auto kuraantuu.

Salosen Mersu on kaikilla herkuilla varustettu voimanpesä, jossa jyllää V8-moottori ja 390 hevosvoimaa. Olisi varmaan hauska peli rata-ajoon, mutta...

– Ei rata-ajoa. Ensinnäkin vanteet ovat niin kalliit. Tämä kirmaa niin kovaa, että jos karkaa käsistä pikkuisenkin, niin haaveri voi käydä liian kalliiksi.

Salosen Mersu on siis enimmäkseen tallissa. Onneksi siellä on kaverina muutama muukin saman merkkiperheen jäsen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa kuukauden tarjousjakso alla olevasta linkistä. Saat käyttöösi kaikki digipalvelumme sekä näköislehden.

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .