Katumaastureiden kingi

Jotain erikoista autossa täytyy olla, jos yli 50 000 euron hinta ei hirvitä ja koeajoon on jonoa. Näin tapahtui jyväskyläläisen autokauppiaan pihalla, kun uudesta premium-luokan katumaasturista Mercedes-Benz GLK:sta saatiin vihdoinkin tyypit.

GLK:n ajettavuus, turvallisuus ja mukavuus vaan ovat eri tasolla kuin tavallisen perheauton. Ominaisuudet myös maksavat ja se näkyy hintalapussa. Mutta toisaalta rahalleen saa vastinetta.

Jotta tämä veisuu ei muistuttaisi liikaa ylistysvirttä, on totuuden nimissä muistutettava, että GLK ei ole tarkoitettu miksikään leikkimaasturiksi.

Sen kulmikas muotoilu ja korkea maavara suurine jättö- ja lähestymiskulmineen oikeasti mahdollistavat menon metsään, vaan kuka tekee sen tuon hintaisella autolla?

Apua alamäkiin ja ylämäkiin


Mersun GLK-malliin on saatavilla Offroad-tekniikkapaketti, johon kuuluvat Gemtex-materiaalista tehdyt alleajosuojat ja pohjapanssari, alamäkiavustin sekä muun muassa offroad-ohjelma, joka sovittaa vaihteiston vaihtamiskohdat ja ohjaa kaasupolkimen säätökäyrää.

Vakiovarusteissa ovat jo esimerkiksi selektiivinen iskunvaimennus, ASR-luistonesto, ESP-ajonvakautus, rengaspainevaroitin ja mäkilähtöavustin.

Sen jälkeen onkin ainoastaan kuljettajan taidoista kiinni miten pöpelikössä pärjää.

Ainakin koeajo Jyväskylän maalaiskunnan Tikkakosken metsäteillä ei jättänyt GLK:a kiinni, mitä nyt Parktronic-pysäköintitutka huuteli, kun pusikon oksat olivat lähellä autoa. Siinäpähän oppii ainakin auton ulkomitat.

Lisävarusteista tuhti lasku


Tavallinen maantieajo muistuttaa enemmän C-sarjan Mersulla ajamista, onhan C-sarja GLK:n tekninen perusta.

Jos jotain on sanottava teknisestä kehityksestä, niin Mercedes-Benz on pystynyt luomaan uudenlaisen nelisylinterisen 2,1-litraisen BlueEfficiency-dieselkoneen, joka tuottaa 170 hevosvoimaa ja polttoaineen keskikulus on vain 6,9 litraa / 100 km. Se on vähän, kun auto painaa 1 800 kiloa.

Tämä moottori on halvimmassa, 53 500 euroa maksavassa GLK 220 CDI 4Matic -mallissa. Vääntöä löytyy siitäkin 400 Nm ja hiilidioksipäästö on 183 g/km.

Koeajettu auto oli malliltaan GLK 320 CDI 4Matic eli V6-dieselkoneella varustettu 3-litrainen menijä. Tehoja löytyy jo 224 hv ja päästöjä tulee 209 g/km.

Kuten tunnettua on, Mercedes-Benzin lisävarusteluettelo on pitkä ja hmm... hinnakas. Jos tuhkakupin saa 60 eurolla, niin navigoinnista, puhekäyttöjärjestelmästä, radiosta ja CD/DVD -järjestelmästä saa maksaa jo rapiat 4 580 euroa.

Mercedes-Benzin edustajana Jyväskylässä on AutoBest Oy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.