Kaupparatsu ajaa useimmin Volkkarilla

Uusi työsuhdeauto on useimmin Volkswagen, Škoda, Volvo tai Ford. Yksityisautopuolella vielä vahvasti porskuttava Toyota on jätetty viidenneksi, selviää Tilastokeskuksen ja Trafin tuottamista tilastoista.

Tammi-toukokuussa Volkswagenin markkinaosuus yhteisöjen käyttöön ensirekisteröidyissä henkilöautoissa oli peräti 15,9 prosenttia. Se on 2,6 prosenttiyksikköä enemmän kuin autokaupan kokonaismarkkinoilla Suomessa.

Japanilaiset ja korealaiset merkit kelpaavat yrityskäyttöön selvästi nihkeämmin kuin yksityisille. Kymmenen suosituimman merkin listalle yltää aasialaismerkeistä Toyotan lisäksi vain Nissan - sijaluvulle kymmenen.

Premium-merkeiksi itseään kutsuvat pitävät pintansa. Volvo on kolmas, Audi kuudes, BMW seitsemäs ja Mercedes-Benz yhdeksäs.

Tavismerkeistä kympin sakkiin mahtuu vielä Opel, kahdeksantena. Eurooppalaisten ylivalta yritysautoissa on selvä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.