Keskisuomalaisen koeajossa: Nykyaikainen ja hyväkäytöksinen ilman turhia hilavitkuttimia

Vuosi sitten kokonaan uudistunut Fiat Tipo -hatchback on modernin näköinen auto, jonka voimakasilmeistä keulaa hallitsee iso etusäleikkö. Auton sivuprofiili ei muotoilultaan ärsytä, ja kiinnostavia pieniä yksityiskohtia on useita. Takailmeen vanha kulmikkuus on poissa.

Sisällä tilaa on etupenkkiläisille reilusti. Ajoasento löytyy pikku säätöjen jälkeen. Itse istuinosa on melko pieni, ja sivuttaistuki jää vähäiseksi. Selkänoja on jämäkän asiallinen. Takapenkillä on hyvät tilat kahdelle, keskipaikka on jo aikuselle ahdas.

Vaihteet sujahtavat hyvin paikoilleen ja moottori vetää heti alakierroksilta lähtien. Turbo tuo sopivaa potkua menoon ja 120 hevosvoimaa liikuttaa Tipoa pirteästi kaupungissa ja maantiellä. Kytkimen liikerata on pitkä, ja isojalkaisena kuljettajana kengänkärkeni otti kiinni polkimen varteen.

Jousitus on pintaherkkä ja pienet pomput tuntuvat autossa, isommista nypylöistä ja kuopista Fiat Tipo selviytyi paremmin. Ohjaus on hyvä ja tunnokas. Vetelyä ei ilmene ja auto kulkee maantiellä vakaasti.

Turhia hilavitkuttimia Tipossa ei ole, etenkään Pop-varustelussa. Kalliimpaan Loungeen niitä jo kuuluu. Perusmallin ihanuus on oikeastaan siinä, että sillä pääsee ja oppii ajamaan ilman viikon ohjekirjakurssia. Sisustus on muovista, mutta asiallista.

Fiat jätti positiivinen vaikutelman. Jäi sellainen olo, että tätä kannattaisi koeajaa pari tunnin sijaan pari päivää. Tipo on erittäin asiallinen perheauto, jossa kaikki toimii hyvin. Fiatteja Jyväskylässä myy Jyväs-Caravan. Koeajoautomme hinta 21 000 euroa antaa Tipolle hintaedun kilpailijoihin.

Katso koeajovideo alta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa kuukauden tarjousjakso alla olevasta linkistä. Saat käyttöösi kaikki digipalvelumme sekä näköislehden.

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .