Ketterästi Twingolla

Ensimmäinen Renault Twingo tuli markkinoille jo vuonna 1993. Se oli poskia kuumottavan herttainen auto, mutta jostakin syystä sen lähtöhinta Suomessa oli kohtuuttoman korkea. Niinpä monien suomalaisten ainoa Twingo-kokemus on lomakohteesta otettu vuokra-Twingo. Ja veikkaanpa, etteivät Twingon ratissa lomailleet ole autoa moittineet.

Ensimmäisen sukupolven Twingoa valmistettiin peräti 14 vuotta, mikä on lyhytjännitteisillä automarkkinoilla lähes kuolematon juttu.

Nyt kauppoihin on pyrähtänyt toisen sukupolven Twingo. Se on toista maata kuin edeltäjänsä: tämä Twingo on suunniteltu taajama- ja kaupunkikäyttöön.

Uusi Twingo on ketterä, taloudellinen, pelkistetty ja vihreä.

Hillitty jano on myyntivaltti

Uuden Twingon pituus on 3,6 metriä. Juuri siksi Twingoa ja muita pikkuautoja myydään Euroopan suurkaupungeissa kuin ilmapalloja vappuna. Auton kun pitää solahtaa pieniin ja vielä pienempiin parkkireikiin.

Toinen suosion syy on tietenkin pikkuautojen hillitty jano. Twingon EU-yhdistetty kulutus on 5,7 litraa sadalla kilometrillä. Hiilidioksipäästöt ovat 135 grammaa kilometrillä. Lukema on suht' mallillaan, mutta Renaultin aivan tuoreimmalla tuotekehittelyllä olisi päästy vähän alemmaskin.

Twingoa myydään Suomessa aluksi vain 1.2-litraisella bensiinikoneella. Se tuottaa 56 kilowattia (76 hevosvoimaa), eikä enempään ole suuremmin tarvetta.

Ohjaus on auton ehdoton helmi. Sähköisesti toimiva hammastanko-ohjaus tehostuu nopeuden mukaan. Parkkireikään väännettäessä ohjaus on kevyt kuin balettitanssijatyttö, mutta jämäköityy korkeissa nopeuksissa.

Kolmiovisen auton etupenkit ovat korkealla. Kuljettaja näkee kaiken esteettömästi.

Se lähes lohkeaa kymppitonnilla

Suuren plusmerkin Twingo saa hinnasta. Vaikka Renault ei ole pystynyt puristamaan hintaa Suomen markkinoille ihan kymppiin, lähelle on kurkotettu. Auton lähtöhinta on 10 890 euroa.

Renaultit myy Jyväskylässä Hämeen Autovaruste Oy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.